Tuulilasi

Volkswagen kaavailee täyssähköistä R-versiota: ”Vaatii paljon asiantuntemusta”


Volkswagen julkisti juuri sähköautoaikakautensa ensimmäisen luomuksen ID.3:n. Nyt jo spekuloidaan, tuleeko autosta suorituskykyinen R-versio. Se ei ole lainkaan mahdoton idea.
Kuvat Volkswagen

ID.3-malliston huippuversiossa on 201 hevosvoimaa. Ei sekään huonosti ole, mutta mitkä tehot R-versiona olisivatkaan?

Toimintamatkan ja tehojen suhde on yksi sähköautojen haaste.

”Mietimme kyllä parhaillaan tätä asiaa, mutta samalla mietimme, kuinka sähköauto voi olla myös erittäin suorituskykyinen auto. Sen me kaikki tiedämme, että sähköautot kiihtyvät erittäin nopeasti, mutta siinä on miettimistä, kuinka muut suorituskykyjipot tulevat vaikuttamaan auton hyötysuhteeseen nimenomaan toimintamatkan suhteen ”, sanoo Volkswagenin sähköisen liikkumisen markkinointiasiantuntija Christine Leuderalbert Auto Expressille.

VW:n johtokunnan myynnistä ja markkinoinnista vastaava jäsen Jürgen Stackmann on kuitenkin toiveikas.

”Jos R:llä on tulvaisuus, se on ilman muuta sähköinen. Meidän on vain ensin määriteltävä, mitä R tarkoittaa sähköisessä maailmassa. Se tulee olemaan erilaista kuin vaikkapa Golf R:ssä tai missä tahansa muissa R-malleissamme. Ensiksi tulee varmasti lataushybridi, mikä onkin jo tulossa Touareg R:ään. Meidän on keksittävä järkeviä ja kestäviä ratkaisuja. Se on yksi päätöistämme juuri nyt”, Stackmann sanoo.

Ihan kulman takana täyssähköinen R-malli ei vielä ole.

”Uskoisin, että pystymme kehittämään jotakin mielenkiintoista seuraavan viiden vuoden aikana. Se vaatii meiltä kuitenkin valtavasti asiantuntemusta ja paljon kovia osaajia. Juuri siksi tämä matka pitää aloittaa nyt.”

Julkaistu: 17.9.2019