Tuulilasi

Kauan odotettu – jopa liian kauan? Volkswagenin hipsteribussi ID. Buzz on pian tilattavissa

Kauan odotettu – jopa liian kauan? Volkswagenin hipsteribussi ID. Buzz on pian tilattavissa
Ajoitus on autoalalla kaiken A ja O. Joskus hyvää kannattaa odottaa, sillä moni uutuus on hävinnyt myynnistä tultuaan kauppoihin ennen kuin kuluttajat ovat olleet valmiita.
Julkaistu: 17.5.2022

Tammikuu 2001 ja Detroitin autonäyttely. Volkswagen esittelee Microbus-konseptin, ja autoileva maailma kohahtaa; voisiko legendaarinen hippibussi syntyä uudelleen? Kyllä, mutta aikaa se ottaa yli 21 vuotta. Ja tuona aikana konseptin V6-moottori on luonnollisesti korvattu paremmin nykyaikaan sopivalla sähköisellä voimalinjalla.

Auton muodot ovat myös päivittyneet, mutta konseptin olemus on kohtuullisen hyvin läsnä. Se vain osoittaa sen, että kun design on tehty oikein, se kestää aikaa erinomaisesti. Ja esimerkiksi konseptin alkuperäiset vanteet näyttävät paremmilta kuin tuotantoversion. Konseptin korin muotoilu on myös yksinkertaisempi ja siten lähempänä alkuperäistä. Tuotantoauton yksityiskohdissa näkyy onneksi yhä rakkaus alkuperäistä T1:tä kohtaan.

21 vuoden matka konseptista tuotantoon on ollut pitkä, mutta niin on ollut myös sähköautojen esiinmarssi. Entusiastit olisivat ottaneet auton mielellään vastaan aiemminkin, mutta suuri yleisö ei. VW kuitenkin haluaa myydä näitä autoja ensi vuoden aikana jo kymmeniä tuhansia kappaleita.

Ennakkotilauksia toukokuussa

Istumapaikkoja on viidelle, mutta myöhemmin esitellään myös pidemmällä akselivälillä varustettu 7-paikkainen versio. Ohjaamo on ID.-normin mukainen, mutta höystetty sentään muutamilla retrohenkisillä yksityiskohdilla. Takaistuin on siirrettävissä ees-taas 15 sentin varoilla, jolloin tavaratila kasvaa maksimissaan 1 121 litraan.

ID. Buzzin ennakkotilauksia otetaan vastaan nyt toukokuussa, ja ensimmäiset autot saapunevat Suomeen syksyllä. Hintoja ei ole vielä ilmoitettu, mutta Saksassa niiden on arvioitu alkavan noin 55 000 eurosta. Ja esikuvansa tapaan ID. Buzzista tulee myyntiin myös hyötyajoneuvo- eli pakuversio. Se imaisee sisäänsä 3,9 kuutiota, ja kuorma-alaa on tarpeeksi kahdelle eurolavalle.

Sähkömoottori (150 kW/204 hv) löytyy taka-akselilta, ja 77 kWh:n akusto on sijoitettu pohjalevyyn. Virtaa akku on ottaa vastaan enimmillään 170 kW:n teholla. Kotipistokkeesta ladataan 11 kW:lla. Voimalinja on tuttu jo muista VW ID.-perheen tuotteista. Buzzissa auton akseliväli on 2,99 metriä, eli lähes sama kuin Transporterissa. Kokonaismittaa hippi– vai pitäisikö ajan hengessä sanoa hipsteribussille on kertynyt 4,71 metriä, eli noin 20 senttiä vähemmän kuin Transporterille.

Loppuun pieni tiedonmurunen. Ensimmäisen kerran VW esitteli Kleinbussin sähköisenä Hannoverin tavara-automessuilla 1972, kun se oli asentanut T2:n perään 45 hv:n huipputehon ja 23 hv:n jatkuvan tehon tarjoavan sähkömoottorin. Autoja valmistettiin yhteensä alle 200 kappaletta.

5 kommenttia