Tuulilasi

Koeajo: Volkswagen ID.5 – Mennäänkö pitkälle?

Koeajo: Volkswagen ID.5 – Mennäänkö pitkälle?
Sähköautojen hinnat ovat nousussa kaiken muun mukana. Volkswagenin ID.5 kallistui maltillisesti, mutta hankintatuki jää silti haaveeksi.
Julkaistu: 22.9.2022

Nykyisten sähköautojen seuratuimpiin ominaisuuksiin on toimintamatkojen lisäksi noussut tänä vuonna myös hankintahinta. Monilla sähköautoilla pääsee jo yhdellä latauksella niin pitkälle, ettei pitkänkään matkan taittaminen ole ongelma edes talvipakkasilla, kunhan vain pikalataus onnistuu tarvittaessa.

Mutta hankintahinnan suhteen asiat kehittyvät nyt väärään suuntaan, kun inflaatio laukkaa tätä nykyä hurjaa kyytiä. Tämänkin koeajoauton, takavetoisen ID.5:n tehokkaamman version, sai vielä keväällä tonnin halvemmalla kuin nyt. ID Viitosta ei enää saa perushinnaston mukaan alle 50 tuhannella eurolla, joten samalla myös sähköauton hankintatuki jää haaveeksi. Tämä on samalla sekä hyvä että huono esimerkki siitä, mihin suuntaan ollaan yleisesti menossa: sähköautot ovat usein vielä turhan kalliita. Eikä minkäänlaista "halpuutusta" taida olla näköpiirissä, vaikka kuinka haluaisi uskoa, että ajoakkujen suurtuotannon kunnolla pyörähtäessä käyntiin hinnat alkaisivat luisumaan alaspäin. Aika suurtahan tuo tuotanto kun on jo nykyään.

Ohjaamo on pääosin ID.4:stä tuttu – toimiva ja ergonomisesti asiallinen, mutta myös hieman turhan muovinen tähän hintaluokkaan.
12-tuumaisen kosketusnäytön uusi 3.0-ohjelmistoversio on selkeä parannus edelliseen verrattuna.

ID.5 on oikeasti kuta kuinkin sama auto kuin jo ennestään tuttu ID.4. Eroina voi nähdä vain kattolinjan takaosan hivenen matalamman sivuprofiilin, uudistetut etu- ja takapuskurit sekä vakiovarusteisen mustan katon. Tekniikka on samaa. ID.5 rakentuu tutulle MEB-perusrakenteelle, ja Suomen maahantuontivalikoimassa on yksi akkukoko, eli kaikki versiot on poikkeuksetta varustettu nettokapasiteetiltaan 77 kWh:n akuin. ID.5:stä on tarjolla kolme eri tehoversiota sekä takavetoisesta autosta viisi varustelutasoa. Näistä koeajoauton varustelu edusti yläkastia, jonka myötä hinta kipuaa jo lähelle 60 tuhatta euroa.

Pro Performance Business Max -version sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv). Voimaa riittää ihan hyvin kotitarpeiksi, eikä autolla jää missään nimessä jalkoihin. WLTP-toimintamatka on tässä autossa erinomainen, eli tasan 500 kilometriä. Tavallisessa arkiajossa päästään nelosella alkaviin lukemiin, mitä voi pitää useimmille riittävänä. Yli 400 kilometrin ajorupeama tarkoittaa Suomessa vähintään 4-5 tunnin ajamista, minkä jälkeen on jo ihan järkevää pitää paussi – ja samalla myös ladata autoa.

ErgoActive-istuimet ovat tasokkaat, ja edessä on hienosti tilaa käytännössä kaikkiin suuntiin. Näiden istuinten säädettävyys ja tuki ovat hyvät.
Takana on hyvin tilaa, eikä hivenen matalammalla viistyvä katto vaikuta erityisemmin pääntiloihin.

ID.5:n tärkeimpiin uusiin ominaisuuksiin lukeutuu navigaatiopohjainen akuston latauksen valmistelu. Sen myötä ID.5-mallia voi ladata parhaimmillaan 135 kW:n teholla, joten puolessa tunnissa lisämatkaa järjestyy 390 kilometrin verran (5-80 prosenttiin). Jos tien päälle lähtee, niin kiire harvalla on, etteikö näiden lukujen kanssa voisi elää – jos vain pikalaturille haluaa, ja pääsee.

Tavaratilan koko on 549 litraa, takaistuimet alas taitettuna 1 561 litraa. Kerrassaan kelpo lukuja.

Volkswagen ID.5 Pro Perform Business Max 77 kWh 150 kW

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 150 kW (204 hv) / 310 Nm
  • Voimansiirto Takaveto
  • 0−100 km/h 8,4 s
  • Huippunopeus 160 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 17,5 kWh/100 km
  • CO2-päästöt 0 g/km
  • Akkukapasiteetti 77 kWh (netto)
  • Toimintamatka 500 km (WLTP)
  • Mitat Pituus 4 599 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 613 mm, akseliväli 2 766 mm, tavaratila 549–1561 l
  • Omamassa 2 117 kg
  • Plussaa Kunnon toimintamatka, reippaat sisätilat
  • Miinusta Sisätilojen muovinen fiilis, monitoimiohjauspyörän käytettävyys
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 59 400 €, mallisto alkaen: 52 010 €

Kenelle?

Takavetoinen ID.5 on hyvä vaihtoehto kookkaaksi sähköiseksi perheautoksi, jos vain hintaluokka tuntuu omalta. Toimintamatkaa riittää niin pitkälti, että mökille pääsee kauemmaskin.

Kommentoi »