Tuulilasi

Volkswagen heivaamassa tila-autoja: "Onko enää järkevää?"

Volkswagen heivaamassa tila-autoja: "Onko enää järkevää?"
Volkswagen on Automotive Newsin mukaan lopettamassa vähintään yhden minivaninsa tuotannon, koska tila-autot ovat jääneet kysynnässä tyystin SUV:ien jalkoihin.

VW on jo laittanut lankulle uuden Kuplan, Scirocco coupen, Phaeton sedanin ja Eos avoatuon. Niiden myynti ei ole koskaan ollut samalla tasolla kuin brändin tila-autojen.

”Meidän pitää arvioida tarkkaan, onko järkevää pitää mallistossa kolmea tila-autoa, nyt meillä on Golf SportsVan, Touran ja Sharan", sanoo VW:n talousjohtaja Arno Antlitz.

Näistä kolmesta mallista parhaiten on myynyt Touran, mutta senkin myynti on tänä vuonna Euroopassa pudonnut 14 % 69 814 kappaleeseen. Golf SportsVanin myynti oli 40 215 (-26%) ja Sharanin 20 854 (+1,7%).

Volkswagenin kompaktit SUV:t ovat jyränneet tila-autot myynnissä täysin; Euroopassa on myyty tähän mennessä tänä vuonna 245 056 Tiguania (+2,2%) ja 193 963 T-Rocia (+46%).

VW yrittää karsia heikosti kannattavia tuotteitaan nostaakseen tuottomarginaalinsa kuuteen prosenttiin kahden vuoden sisään. Ensi vuoden ennuste on 4-5 %.

”WLTP-päästöstandardi Euroopassa aiheutti meillekin melkoisia tuotannon pullonkauloja, kun autoja piti sertifioida uudelleen. Samalla se kuitenkin vähensi insinöörityön monimutkaisuutta. Kaikki se maksoi meillekin noin puoli miljoonaa euroa, mutta muutoksella oli positiiviset vaikutukset”, Antliz sanoo.

VW on laajentanut SUV-valikoimaansa viime vuosina T-Rocilla ja T-Crossilla, niiden tuottomarginaali onkin iso. Tämä antaa pelivaraa vähäpäästöisten autojen kalliille tuotannolle. Euroopassa 37 % Volkswagenin myymistä uusita autoista on SUV:eja, Yhdysvalloissa jo 42 %.

Julkaistu: 28.12.2019
1 kommentti