Tuulilasi

Volkswagen e-up! pikalatautuu ripeästi - mutta missä?



Volkswagen e-up! pikalatautuu ripeästi - mutta missä?

E-up! on näppärä sähköauto kaupunkioloihin, mutta CCS-standardin mukaisia pikalatauspisteitä oli pääkaupunkiseudulla karttojen mukaan vain kolme. No, niistä yksi oli rikki ja toinen poistettu.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Pikalatauksen toimivuus on tärkeä juttu, jos sähköautoa aikoo käyttää muuallakin kuin päivittäisillä työmatkoilla tai kodin lähellä pyörimiseen. Näissä ajoissa kun riittää, että auto latautuu kaikessa rauhassa työpaikalla tai kotona tavallisesta pistorasiasta. Kuten kirjoitin aiemmin, satasen vauhtia ajellessa e-upilla pääsee noin 100 kilometrin matkan. Jos siis autolla haluaa matkustaa vähänkin pidemmälle, apuun tulee pikalataus.

Pikalatauksessa akkuun syötetään useiden kymmenien kilowattien teholla energiaa, jolloin akut saadaan lähes tyhjästä lähes täyteen 20-40 minuutissa. Lataus hidastuu mitä täydemmäksi akut tulevat, eli jos akkujen lataaminen tyhjästä puolilleen kestää 11 minuuttia, se ei tarkoita, että akut olisivat täynnä 22 minuutissa.

Sähköautojen pikalataukseen on (valitettavasti) kolmea erilaista pistoketyyppiä: japanilaisissa autoissa CHAdeMO, eurooppalaisissa CCS ja Teslalla on lisäksi omansa. Teslankin voi laskea CHAdeMOsta ladattavaksi, koska jos on varaa ostaa sadan tonnin auto, lienee varaa ostaa myös 300 euron CHAdeMO-adapteri.

Nissan Leafin – joka siis käyttää CHAdeMOa, pikalatausmahdollisuudet olivat suorastaan luksusta: 3 kilometrin päässä kotoa oli Nihtisillan ABC ja 6 kilometrin päästä kotoa Tapiolan ABC, jotka olivat molemmat ilmaisia. Mutta voi: e-up! käyttää eurooppalaisena autona sitä CCS:ää. Ja noilla lähi-aakkoshuoltoasemilla on vain CHAdeMO-latauspiuhat.

Ei muuta kuin kartta kauniiseen käteen. Virtapisteellä on kaksi CCS-latauspistettä pääkaupunkiseudulla: Martinlaaksossa ja Tikkurilassa. Martinlaakson piste näkyy punaisena eli rikkinäisenä, mutta päätän pyörähtää paikalla. Harmikseni totean, että ko. pömpelissä juurikin se CCS näyttää olevan rikki ja CHAdeMO ehjä:

Jatkan matkaa Tikkurilaan, jossa viivyttelyni kostautuu: en ajanut heti siihen sähköauton latauspisteelle vaan jäin räpläämään kännykkääni, ja kun meinaan peruuttaa latauspisteelle, siihen on ilmestynyt Tesla-taksi. Mikä ei sinänsä ollut huono juttu: kuskin kanssa oli mukava vaihtaa kokemuksia autoista ja seurata, kuinka lataus etenee: Tesla siis ladattiin CHAdeMO-pistokkeesta adapterin kanssa, ja virtaa se otti noin 70 ampeeria. Kuljettajan mukaan akut latautuvat täyteen noin tunnissa.

DBT:n valmistamassa pikalatauspisteessä on vain yksi tasasuuntaaja, joten siitä ei voi ladata kahta autoa yhtä aikaa, vaikka pistokkeet olisivat erilaiset (ja asettaa se sähköliittymäkin touhulle rajat). Sovimme että lataan 10 minuuttia välillä niin pääsen kotiin (akkuni oli lähes tyhjä ja mukana oli nukkumaan pääsyä odottava lapsi). Ja hienostihan se latautui: 15 prosentista lähdettiin liikkeelle ja 7 minuutin kuluttua "tankissa" oli jo 46 prosenttia. Energiaa kului 5,4 kilowattituntia. (Toisella kerralla kun vierailin samalla latauspisteellä, akut latautuivat 20 %:sta 95 %:iin 20 minuutissa.)

Tutkailin vielä Chargemapia, joka on yhteisöllisesti ylläpidettävä kartta latauspisteistä. Cool! Kartan mukaan Fortumin pääkonttorilla Keilaniemessä olisi CCS-latauspiste! Ei muuta kuin sinne. No, pettymys oli suuri kun tässä oli kaikki mitä pisteestä oli jäljellä:

Raportoin havaintoni Chargemapiin ja maininta CCS:stä poistettiin sieltä heti seuraavana päivänä.

Lisäksi löysin Volkswagen Center Airportin pihasta ABB:n CCS-pikalaturin, joka toimii ilman mitään rekisteröitymistä, mutta siinä on yksi puute: Volkkarin liike menee kiinni iltakuudelta, ja tämän jälkeen pihaan ei pääse ajamaan. Virka-aikaan autoilevalle kuitenkin mutkaton vaihtoehto! Lisään tämän Chargemapiin heti kun ehdin.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolisilla ABC-asemilla on CCS-pistokkeet, mutta asia kannattaa varmistaa vielä Fortumin kartasta. Sama koskee Virtapisteen monia asemia: Mäntsälässä, Laitilassa ja Raumalla on CCS-lataus. Rauman reissulla vain sattui huono tuuri, mutta otetaan pian uusi yritys!

Julkaistu: 9.7.2015