
Arteon on Volkswagenin mallistossa eräänlainen huonosti varjeltu salaisuus, vähän Passatia isompi ja erityisesti Shooting Brake -mallina huomattavan tyylikäs ilmestys. Tietäjät tietää.
Autojen maailma on täynnä mitä ihmeellisimpiä termejä. Yksi huvittavimmista on juuri tämä Shooting Brake. Se liittyy ampumiseen, mutta ei millään tavalla jarruttamiseen. Termi tuli käyttöön 1800-luvun Englannissa, jossa yläluokka tunnetusti harrasti metsästystä. Shooting brake oli erikoismallinen hevoskärry, jolla metsästysseurue kuskattiin riista-apajille. 1900-luvun puolella lordit vaihtoivat konit autoihin, mutta termi seurasi mukana: kettujahtiin saatettiin kulkea Rolls-Royce shooting brakella.
Termi jäi elämään, ja modernina aikana sillä on tarkoitettu lähinnä sporttista farmaria, jollainen VW Arteon Shooting Brakekin on.
Ladattava hybridi on Arteon-malliston uutuus. Voimalinjan perustan muodostaa 1,4-litrainen bensanelikko. Yhdessä sähkömoottorin kanssa saadaan käyttöön 218 hevosvoiman teho ja 400 newtonmetrin vääntömomentti. Paukkua on siis sopivasti, mutta hyvä sitä on ollakin, sillä Arteonin paino lähestyy kahta tonnia. Tämä Arteon on etuvetoinen ja sen vaihteisto on 6-pykäläinen DSG-kaksoiskytkinlaatikko.
Normin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 60 kilometriä. Viime kesän turbohelteillä pääsimme ajamaan päästöttömästi tyypillisesti noin 50 kilometriä. Arteonin ratissa on pieni GTE-nappi. Kun sitä painaa, voimalinjasta saadaan hetkellisesti irti tuo edellä mainittu maksimiteho ja -vääntömomentti. Pakko myöntää, että kulku on kaikin puolin rapsakkaa.
Ajettavuudeltaan Arteon on tyypillinen Volkswagen. Alusta on jämäkkä, mutta silti mukava. Ohjaustunto ei ihan maailman paras ole, mutta kyllä tätä autoa puikottaa mielellään. Arteon on niin kookas vehje, että parkkihalleissa saa olla tarkkana, ettei huitaise auton keulaa liian ahtaaseen rakoon. Kuljettaja istuu Arteonissa aika matalalla, ja tämän takia auton mittojen hahmottaminen voi olla vaikeaa. Parhaimmillaan Arteon on luonnollisesti pitkillä maantietaipaleilla. Lähes kolmimetrinen akseliväli tuo ajoon nautinnollista vakautta – tien röykyt ja sivutuuli eivät majesteetillista Arteonia hetkauta.
Joskus on kiva miettiä sitä, mikä on kunkin koeajoauton kaikkein paras ominaisuus. Siis sellainen, joka erottaa juuri tämän auton kilpakumppaneistaan. Arteonissa valinta on helppo: takajalkatila. Jalkaterille ja polville on avaraa tilaa kuin lmusiinissa konsanaan. Pari vähän pidempääkin metsästäjää matkaa takana herroiksi, ja myös kolmas kiväärinkäyttäjä mahtuu kepoisasti mukaan.
Arteon maksaa yli 55 000 euroa. Onko se paljon vai vähän – se on ihan jokaisen itsensä päätettävissä. Ainakin tuolla summalla saa absoluuttisen hienon auton.
Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo+sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 395 cm3
- Yhteisteho 160 kW (218 hv)
- Yhteisvääntö 400 Nm
- Voimansiirto Etuveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 7,8 s
- Huippunopeus 222 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,2 l/100 km
- CO2-päästöt 27 g/km
- Mitat Pituus 4 866 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 450mm, akseliväli 2 839 mm, tavaratila 455 l
- Omamassa 1 813 kg
- Plussaa Takatila, suorituskyky
- Miinusta Iso koko voi ahdistaa
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 56 684 €, mallisto alkaen: 56 684 €
Kenelle?
Arteon Shooting Brake on hieno ja huomattavan tyyilkäs auto. Sopii kenelle vaan, jos iso koko ei pelota.