
Volkswagen Amarok palaa tänä vuonna jälleen Suomen markkinoille. Amarok ei ole ollut saatavilla meillä muutamaan vuoteen, kun ensimmäisen sukupolven valmistus Saksassa päättyi kesällä 2020. Nyt Amarok pannaan aivan uusiksi. Lopputulos on entistä kookkaampi, nykyaikaisempi ja ilmeeltään jonkin verran ronskimpi. Uusi Amarok poikkeaa edeltäjästään ulkoisten piirteiden lisäksi monin tavoin, joista huomattavin on auton tekninen ydin. Amarok on nyt sisimmältään Ford Ranger Volkswagen-puvussa, ja suunnittelultaan eurooppalais-australialaista yhteistyötä. Auto valmistetaan Fordin tehtaalla Silverstonissa, Etelä-Afrikassa.
Toisen sukupolven Amarok saapuu Suomeen keväällä, ja maahantuontiohjelmassa on aluksi vain DoubleCab-versioita. Moottorit ovat 2,0- ja 3,0-litraiset dieselit (151 kW ja 177 kW), vaihteistona toimii Fordista tuttu 10-portainen automaatti. Manuaaleja ei tule saataville. Amarokin varustetasot ovat jatkossa Life, Aventura ja PanAmericana. Lähtötason Life-version saa 2- tai 5-paikkaisena, ja moottori on siinä aina kevyempi 151-kilowattinen. Varsinaisesta keveydestä ei tosin voida puhua, sillä tämänkin moottorin voimin Amarok liikkui maastoradalla hyvin vaivattomasti. Esimerkiksi kahluusyvyys on Amarokissa nyt 80 senttiä edeltäjän 50 sentin sijasta, ja pienemmänkin dieselin tukeva 500 Nm:n vääntö sopii auton luonteeseen hienosti.
Paremmin varustellut Aventura- ja PanAmericana liikkuvat isomman V6:n voimin. Tässä moottorissa vääntöä on peräti 600 Nm ja hevosvoimia 241. Voimanlähde on luonteeltaan hieman työkalumaisen karski, mutta nykyaikainen automaatti silottaa menoa mukavasti. Amarok viihtyy niin maastossa kuin maantielläkin, ja uudistettu matkustamo on hyvin henkilöautomainen.
Uuden Amarokin hinnat eivät olleet selvillä lehden mennessä painoon. Valistunutta arvausta lähtöhinnasta on vaikea antaa, koska auto on kaikin puolin uusi, ja edellisen version poistumisesta on jo aikaa. Huippumallien kohdalla puhuttaneen kuusinumeroisista summista. Rutkasti parantuneet turvallisuusvarusteet, yli 20 uutta kuljettajaa avustavaa järjestelmää sekä etenkin parempien varustetasojen kattavuus antavat viitteitä siitä, että hinnankorotuspaineita on. Verottajakin tahtoo viisipaikkaisissa autoissa huomattavan siivunsa ostohinnasta.
Volkswagen Amarok 3.0 V6 TDI 10AT Aventura
- Moottori V6, turbo
- Iskutilavuus 2 993 cm3
- Teho 177 kW (241 hv) / 3 250 r/min
- Vääntö 600 Nm / 1 750–2 250 r/min
- Voimansiirto Neliveto, 10-portainen aut.
- 0−100 km/h 8,0 s (arvio)
- Huippunopeus 180 km/h (arvio)
- Yhd. EU-kulutus vahvistamatta
- CO2-päästöt vahvistamatta
- Mitat Pituus 5 350 mm, leveys 1 910 mm, korkeus 1 884 mm, akseliväli 3 270 mm, lava 162 x 123 x 53 cm
- Vetomassa 3 500 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: Avoin, Mallisto alkaen: Avoin
Kenelle?
Amarok on ennen kaikkea työkalu tiukkoihinkin paikkoihin. Viisipaikkaisena auto on erilaisten, vaikeissa paikoissa operoivien isompien työporukoiden – vaikkapa metsureiden – luottolaite.