Tuulilasi

Voimakas ruoste huonontaa kolarikestävyyttä



Voimakas ruoste huonontaa kolarikestävyyttä

Folksam on testannut ainutlaatuisissa testeissä, miten ruosteisuus vaikuttaa kolariturvallisuuteen. Testit tehtiin kahdelle ruosteiselle automallille, ensimmäisen sukupolven Mazda 6- ja Volkswagen Golf V -autoille.
Kuvat All Over Press

Tulokset osoittivat, että auton rakenteen voimakas ruosteisuus saattaa vaikuttaa huomattavasti kolariturvallisuuteen.

Ruosteen vaikutuksesta auton törmäysominaisuuksiin tiedetään hyvin vähän. Henkilöauton energiaa vaimentavassa rakenteessa olevan ruosteen vaikutuksia kolariturvallisuuteen ei ole tutkittu ja testattu. Yleisen käsityksen mukaan voimakas ruoste vaikuttaa negatiivisesti teräsrakenteen lujuuteen. Olemme verranneet nyt ensimmäistä kertaa uudelle autolle ja samalle mallille, johon on tullut jo ruostetta, tehtyjä törmäystestejä nähdäksemme, millainen vaikutus ruosteella on kolariturvallisuuteen”, kertoo Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius.

Ruosteen mahdollisen vaikutuksen selvittämiseksi kolariturvallisuuteen testattiin kahta käytettyä automallia, jotka valittiin vuosimalleista 2003–2004 (Mazda) ja 2004–2007 (VW Golf), ja saatuja tuloksia verrattiin samoille automalleille uusina tehtyjen Euro NCAP -testien tuloksiin.

Törmäystestit

Folksamin testeissä arvioitiin, miten auton ruosteisuus vaikuttaa aikuisen turvallisuuteen. Kummallekin automallille tehdyt törmäystestit olivat etutörmäys- ja sivutörmäystesti. VW Golfille tehtiin lisäksi pylvästesti.

”Tiettyjen palkkien ruosteisuus ei huononna automaattisesti auton kolarinkestävyyttä, vaan kestävyys riippuu siitä, missä ruostetta on. VW Golfille tehdyt testit osoittivat, että vaikka ruoste näkyi levinneen suhteellisen laajalle auton korin ulommissa osissa, kolariturvallisuutta koskevissa ominaisuuksissa ei kuitenkaan havaittu eroja uuden ja ruosteisen auton välillä, kun sisärakenteissa ei ollut ruostetta”, Anders Ydenius sanoo.

”Kummassakin testatussa Mazdassa oli niin laajat ruostevauriot, että moni palkki oli heikentynyt, mikä johti kolarinkestävyyden selkeään huononemiseen neljästä tähdestä kolmeen. Se tarkoittaa noin 20 prosenttia suurempaa riskiä menehtyä tai loukkaantua vakavasti törmäyksessä.”

"Tällaista autoa ei pitäisi ostaa"

Kaikki testatut autot olivat olleet ostohetkeen saakka liikenteessä, ja ne olivat läpäisseet katsastukset. Ruotsin valtiollisen katsastusyhtiön vuonna 2012 tekemän yhteenvedon mukaan autojen hylkääminen katsastuksissa kantavissa rakenteissa olevan ruosteen takia on melko harvinaista.

”Katsastuksissa tarkastetaan kantavien rakenteiden ruosteisuus. Ajoneuvo hylätään, jos ruoste on levinnyt laajalle. Testatut autot osoittivat, että kantavista palkeista voimakkaasti ruostuneet autot voivat läpäistä katsastuksen. Kyse saattaa olla huolimattomuudesta tai yksittäisten katsastajien erilaisista arvioinneista. Se saattaa jopa olla osoitus siitä, että Ruotsin liikenneviraston voimassa olevat säännöt ovat liian löysiä tavallista pahemman ruosteisuuden osalta. Asian tarkastelu niiden testiemme valossa, jotka ovat osoittaneet, että ruoste saattaa vaikuttaa kolariturvallisuuteen, antaa aihetta säännöstön tarkistamiseen sekä sen valvomiseen, että sääntöjä todella noudatetaan”, toteaa Anders Ydenius.

”Koska auto ei ruostu yhtä paljon kaikkialta, on hankalaa saada käsitys siitä, miten suuri vaikutus ruosteisella osiolla on törmäysominaisuuksiin. Vähäinen pintaruoste ei ole kolariturvallisuuden kannalta ongelma. Jos auton ulkopinnalla on runsaasti ruostetta, asiaa on tutkittava tarkemmin ja selvitettävä, onko ruostetta myös suurissa palkeissa. Jos ruostetta löytyy niistä, se saattaa vaikuttaa turvallisuuteen. Tällaista autoa ei pitäisi ostaa”, Anders Ydenius opastaa.

Julkaistu: 10.4.2018