Apu

Voimaa lantionpohjaan

Voimaa lantionpohjaan

Moni nainen laiminlyö lantionpohjalihaksensa. Seurauksena on ennen pitkään virtsankarkailuongelmia
Teksti Apu-toimitus
Kuvat iStock
Mainos

Gynekologi, pari- ja seksuaaliterapeutti Pirkko Brusilan mukaan lantionpohjalihasjumppaa tulisi opettaa tytöille jo koulussa.

Jumppaharjoittelusta tulee helposti jokapäiväinen tapa esimerkiksi siten, että puristaa lantionpohjalihaksia tiukasti yhteen aina, kun seisoo punaisissa liikennevaloissa. Kun vihreä valo syttyy, voi hellittää lihakset. Rakkoa voi myös kouluttaa kestämään pidempiä wc:ssä käynnin välejä.

Jos asuu maalla, harjoittelun tueksi voi keksiä jonkin muun muistikikan. Pääasia on, että harjoittelusta tulee tietoista ja jokapäiväistä.

Asian tueksi on nostettu Pysy tiukkana -kampanja, jossa haastetaan naiset pidättämään lihaksiaan aina punaisten valojen palaessa Pirkko Brusilan antaman vinkin mukaan.

Asian sanansaattajana toimii fysioterapeutti–kätilö-työpari Maija Kiljunen ja Emilia

Ek, joiden perustama Bailamama-yritys vetää lantionpohjalihasjumppaa myös Naisten Kympillä.

Lantionpohjalihasten jumppa voi aluksi tuntua uurastamiselta, mutta virtsankarkailuongelmien helpottumisen lisäksi seksistä tulee entistä nautinnollisempaa, kun nainen tuntee lihaksensa ja osaa supistaa niitä oikein rakastelun aikana.

Pysy tiukkana -kampanjassa ovat mukana myös Gynekologiyhdistys, Kätilöliitto, Lantionpohjan Fysioterapeutit, Synnytys- ja naistentautiopin tutkimussäätiö, Naisten Kymppi ja LadyLine.

Teksti: Riitta Heimonen

Julkaistu: 26.5.2016