Apu

Vatsa hidastuu, kun ihminen ikääntyy - nämä auttavat ummetukseen

Vatsa hidastuu, kun ihminen ikääntyy - nämä auttavat ummetukseen

Ummetuksen estoon on kaksi avainsanaa.
Teksti Apu-toimitus
Mainos

Iän myötä moni asia toimii hitaammin, myös vatsa. Siksi ummetus on iäkkäillä selvästi muuta väestöä yleisempää: kun työikäisistä haittaavaa ummetusta on noin viidellä sadasta, kärsii iäkkäistä kahdeksan kymmenestä ummetuksesta. Ummetuksesta puhutaan, kun vatsa toimii alle kolme kertaa viikossa ja uloste on niin kiinteää, että ulostaminen on usein vaikeaa.

Elämäntavat ovat ummetuksen merkittävin aiheuttaja. Hyvin harvoin ummetuksen syynä onkaan mikään elimellinen sairaus tai vaiva. Harmittavaan vaivaan voikin vaikuttaa itse. Kaksi avainsanaa ovat ruokavalio ja liikunta.

Ruokavalion tulee olla kuitupitoista. Kuitua on kaikissa kasvikunnan tuotteissa: hedelmissä, marjoissa, kasviksissa ja viljoissa. Toistuvasta ummetuksesta kärsivän kannattaa lisätä ruokavalioonsa leseitä tai pellavansiemenrouhetta. Niitä saa nykyisin erilaisina sekoituksina ja ne maistuvat hyvin esimerkiksi jogurtin tai puuron kanssa. Leseiden yhteydessä täytyy pitää huolta nesteytyksestä, vähintään kaksi litraa päivässä on hyvä määrä. Muutenkin nesteitä tulee nauttia vähintään 1,5 litraa päivässä.

Liikunta, ja sen säännöllisyys, on kaikki kaikessa eikä lajilla ole mitään merkitystä. Vaikkapa reipas kävelylenkki pistää suoliston liikkeelle ja auttaa merkittävästi ummetuksen ehkäisyssä. Juuri liikkumattomuus on suurin syy iäkkäiden ummetuksen yleisyyteen.

Jos elintapojen korjausliike ei auta tai ummetus on äitynyt pahaksi, voi apteekista hakea apua. Osaa tuotteista voi surutta käyttää toistuvasti, osaa taas voi käyttää vain hetken aikaa, jottei suoli totu niihin.

Lähde: Terveyskirjasto

Teksti Noora Takamäki, kuva Fotolia

Julkaistu: 20.1.2018