Tuulilasi

"Valtionvarainministeriön budjettiehdotus ei vähennä liikenteen päästöjä"


Valtionvarainministeriön perjantaina julkaisema budjettiehdotus ei Pyöräliiton mukaan noudata hallitusohjelman linjausta liikenteen päästöjen vähentämisestä.

”VM:n esitys ylläpitää nykyistä tehotonta yksityisautoiluun perustuvaa liikennejärjestelmää. Esimerkiksi kävelyn ja pyöräilyn hankkeisiin on budjetoitu vain 3,5 miljoonaa euroa hallitusohjelmassa linjatun lähes 14 miljoonan euron sijaan”, ihmettelee Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

”Liikenne- ja viestintäministeriön tekemän Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toteuttamiseen tarvittaisiin noin 35 miljoonaa euroa vuodessa. 14 miljoonalla olisi jo päästy eteenpäin, mutta 3,5 miljoonaa riittää vain yksittäisiin hankkeisiin. Tilanne on absurdi: samaan aikaan VM:n löytää kuitenkin 300 miljoonaa euroa valtion teiden korjauksiin. Iso osa näistä korjauksista ylläpitää tehotonta liikennejärjestelmää.”

Kävelyn ja pyöräilyn hankkeet ovat infrahankkeista kustannushyötysuhteeltaan parhaita. Esimerkiksi Helsingissä on laskettu, että jokainen laadukkaaseen pyöräilyinfraan sijoitettu euro tuottaa 7,8 euroa. Pyöräliikenteen investoinneilla voidaan myös saavuttaa merkittäviä aikasäästöjä.

”Liikenteen ilmastopäästöt eivät ole vähentyneet juuri lainkaan Suomessa. Jotta ne vähenisivät, tarvitaan nopeita ja tehokkaita toimia ohjaamaan mahdollisimman moni liikkumaan pyörällä ja julkisilla kulkuneuvoilla. Vaikuttaa siltä, ettei Valtiovarainministeriössä ole ymmärretty ilmastonmuutoksen torjunnan keinoja ja kiireellisyyttä”, Koistinen sanoo.

Suomen ympäristökeskuksen Asukasbarometrin mukaan 32 % suomalaisista kulkee töihin kävellen tai pyörällä. Huomattavasti useampikin niin voisi tehdä, sillä yli puolet 3-10 kilometrin työmatkoista kuljetaan autolla.

”Myös kansantalouden näkökulmasta olisi olennaista, että työmatkat ovat sujuvia kävellen ja pyörällä. Nyt esitetty budjetti ei tue tätä lainkaan”.

Julkaistu: 16.8.2019