Apu

Vältä aliravitsemus näillä vinkeillä



Vältä aliravitsemus näillä vinkeillä

Vanhuksen tulee saada ruoastaan riittävästi energiaa, proteiinia, D-vitamiinia ja nestettä.
Teksti Apu-toimitus

Hyvä ravinto on toimintakyvyn ja terveyden kulmakivi. Vaikka kaikenikäisiin pätevät samankaltaiset ravintosuositukset, erityisesti iäkkäiden täytyy olla tarkkana. Monia vanhuksia vaivaa aliravitsemus. Hoikkuus ja painon putoaminen, vaikka vain muutamalla kilolla, ovat merkkejä, joihin ikäihmisen terveydessä täytyy tarttua. Silti aliravitsemus ei ole pelkästään hoikkien vaiva: ravintoköyhää ruokaa syövä, mutta normaalipainoinen tai jopa tukeva vanhus voi kärsiä aliravitsemuksesta. Suurin riski aliravitsemukseen on kotihoidossa olevilla. Neljän kohdan tarkistuslista auttaa pitkälle. Vanhuksen tulee saada ruoastaan riittävästi energiaa, proteiinia, D-vitamiinia ja nestettä. Päivittäisen ruokavalion tulisi sisältää energiaa vähintään 1 500 kilokaloria. Tämä kertyy helposti syömällä päivittäin kolme ateriaa ja muutaman välipalan. Energiamäärää voi lisätä energiapitoisilla juomilla ja ylipäätään syömällä sitä, mikä maistuu. Proteiinia vanhus tarvitsee vähintään 80–100 grammaa vuorokaudessa. Proteiini kannattaa jakaa tasaisesti eri aterioille, jolloin keho hyödyntää sen tehokkaimmin. D-vitamiinivalmistetta suositellaan kaikille yli 60-vuotiaille. 10–20 mikrogrammaa päivässä ravinnon D-vitamiinipitoisuudesta riippuen riittää. Nesteitä ikääntynyt tarvitsee noin 1–1,5 litraa eli 5–8 lasillista päivittäin. Ravitseva ruokavalio kohentaa perushyvinvointia ja ehkäisee ongelmia, kuten lihas- ja luukatoa sekä iho-ongelmia. Se kohottaa mielialaa, nopeuttaa sairauksista toipumista ja mahdollistaa kotona asumisen pitempään. Lähteet: Terveyskirjasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Teksti Noora Takamäki, kuva Satu Nyström

Julkaistu: 21.9.2017