Tuulilasi

Valmetille vaikeuksia – avoautojen kysyntä romahtanut

Valmetille vaikeuksia – avoautojen kysyntä romahtanut

Avoautojen kysyntä on laskenut rajusti. Tämän myötä avoautojen aukeavien kattojen osia ja kattojärjestelmiä toimittavat yritykset ovat ajautuneet ahdinkoon.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Renault
Mainos

Euroopan ja Pohjois-Amerikan avoautomyynti on lähes puolittunut viimeisen seitsemän vuoden aikana, kertoo Automotive News Europe. Kun kyseisillä markkinoilla myytiin vuonna 2007 uusia avoautoja 827 000 kappaletta, oli vastaava määrä viime vuonna 444 000.

Markkinoilta on poistunut viime vuosina tukku avomalleja. Esimerkiksi Ford Focus CC, Opel Tigra Twintop ja Volvo C70 ovat historiaa, ja Peugeot ei ole korvaamassa 207 CC- tai 308 CC -mallia.

Maailman suurin avoautojen kattojärjestelmien toimittaja on Webasto, jonka markkinaosuudeksi arvioidaan 49 prosenttia. Yhtiö onkin sulkenut tuotantolaitoksiaan viime vuosina kysynnän laskiessa.

Markkinoiden kakkosen, Magna CTS:n, markkinaosuus on 34 prosentin luokkaa, ja kolmosen, suomalaisen Valmetin, 15 prosenttia.

Webaston toimitusjohtaja Holger Engelmann arvioikin ANE:n haastattelussa, että markkinat eivät riitä alan kolmelle suurimmalle yritykselle.

Ensimerkki alan muutoksista saatiin, kun Valmet ilmoitti lopettavansa rättikattojen valmistuksen Saksan Osnabrückissa vuoteen 2017 mennessä. Tuotantolaitos siirtyi yhtiölle Karmann-kaupan myötä vuonna 2010.

Alan tilannetta ei helpota se, että kasvua on vaikea hakea Aasiasta, jonka varaan autoala on laskenut paljon. Siellä kulttuuriin kuuluu pikemminkin vältellä aurinkoa kuin nauttia siitä.

Ennen avoautolla haettiin statusta ja asemaa yhteisössä. Jos autolla pyritään nykyään samaan, niin korostetaan vihreitä arvoja, arvioivat tutkijat ANE:lle.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 17.10.2014