Tuulilasi

Valitseeko ihminen autonsa värin tunnepohjalta?

Valitseeko ihminen autonsa värin tunnepohjalta?

Fordilla uskotaan, että ihmiset valitsevat uuden autonsa värin tunnepohjalta.
Kuvat All Over Press
Mainos

Australiassa on todettu, että Ford Escapen ostajat valitsevat kaikkein mieluiten autoonsa tummanharmaan metallivärin (Magnetic). Ford Australian mukaan auton värin valintaan liittyy paljon asioita, mitä harva tulee edes ajatelleeksi.

Auton valinnan uskotaan yleisesti liittyvän ihmisen persoonallisuuteen, mutta Fordin mukaan värin valinta kertoo siitä, mitä ihminen juuri sillä hetkellä tuntee.

Fordin suunnitteluosaston väreistä ja materiaaleista vastaava johtaja Emily Lai uskoo vahvasti teoriaan.

”Jos sinulla on paljon paineita ja stressiä, se vaikuttaa väistämättä mielialaan, mikä taas vaikuttaa värin valintaan.”

Behind The Wheel -sivusto kysyi Lailta, tarkoittaako se sitä, että tummanharmaiden autojen suosio peilaa ihmisten laajamittaista onnettomuutta.

”Ei se sitä tarkoita. Tuo väri on suosittu, koska se on melko neutraali, mutta silti elegantti. Metallinhohto värissä tuo mieleen jalokiven, siksi ihmiset pitävät tuosta väristä.”

Toiseksi suosituin väri Ford Australian myynnissä on valkoinen Frozen White, kolmantena tulee kirkas Ruby Red.

”Sedaneita ei yleensä juuri osteta punaisina, mutta SUV-autoissa kuten Escapessa se toimii erittäin hyvin. Se korostaa auton muotoja ja lisää sen sporttisuutta. Ruby Red ei ole perinteinen punainen, sinä on kauniin voimakas metallihohto, joka tuo automallin linjat erinomaisesti esille”, Lai sanoo.

Lailta tiedusteltiin mielipidettä tulevaisuuden väritrendeistä.

”Olemme huomanneet, että nuoremmalla sukupolvella on vahva usko teknologiaan, mikä näkyy entistä rohkeampina värivalintoina autoissa. Urheilullisiin autoihin valitaan kirkkaita värejä, lisäksi on nousemassa trendi, missä osa autosta on maalattu eri värillä kuin loput.” 

Julkaistu: 8.8.2017