Apu

Vahva brändi

Vahva brändi

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on vahva brändi, niin vahva, että monen käy kateeksi.
Teksti Marja Aarnipuro
Mainos

Vahva brändi erottuu kilpailijoistaan ja menestyy. Sillä on selkeät arvot ja kirkas visio. Siihen halutaan sitoutua. Vaikuttaa siltä, että tasavallan presidentti Sauli Niinistö on vahva brändi, niin vahva, että monen käy kateeksi.

Ollakseen vahva brändin on oltava aito. Niinistö näyttäisi olevan. Hän on aito porvari, jolla on

sosiaalinen omatunto. Mielistelijäksi en ole häntä kuullut moitittavan.

"Älä julista, vaan näytä", brändäyksen ammattilaiset opastavat. Niinistö uskoo esimerkillä johtamiseen. Hän näytti kohtuuden esimerkkiä kovapalkkaisille johtajille pyytäessään palkkionsa alentamista eikä kerta ollut ensimmäinen.

Niinistö on kieltäytynyt kansanedustajana tuplakorvauksista ja lahjoittanut sekä kirjansa tekijänoikeudet että kolumnipalkkionsa hyväntekeväisyyteen. Hän on perustanut säätiön nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tietysti hänellä on äveriäänä miehenä mistä antaa, mutta kaikki varakkaat eivät sitä tee.

Niinistön lupasi ryhtyä kansakunnan unilukkariksi ja piti sanansa. Eipä ole ennen nähty sitä ihmettä, että kansakunnan kaapin päällä kilpaillaan omien tulojen alentamisesta.

Julkisuudessa presidentin viesti tulkittiin tahallaan väärin ja kytkettiin Elinkeinoelämän keskusliiton kampanjaan. Mutta mitä teki presidentti? Hän tuli Facebookiin ja sanoi, ettei ole ehdottanut yleistä palkka-alea eikä ehdota.

Facebookiin. Hyvänen aika, presidentti!

Julkaistu: 8.1.2013