Apu

Vähennä syöpäriskiäsi



Vähennä syöpäriskiäsi

Totta vai tarua. Monilla on vääriä luuloja syövän ehkäisystä. Hyvillä valinnoilla sairastuminen on kuitenkin usein mahdollista välttää. Tutki, mitä sinä voisit tehdä.
Teksti Apu-toimitus
Kuvat 123rf

Kun irlantilaisilta aikuisilta ja ruotsalaisilta teineiltä kysyttiin tuoreissa tutkimuksissa,

mitä he tietävät syövistä ja niiden ehkäisystä, tieto oli hataraa. Ruotsalaisnuorista vain 2,5 prosenttia tiesi, että riskiin voi vaikuttaa liikunnalla ja ruokavaliolla. Valtaosa irlantilaisista yliarvioi perimän vaikutusta suuresti. Todellisuudessa vain viitisen prosenttia syövistä johtuu peritystä geenistä.

Ovatko sinun tietosi totta vai tarua?

Tutkimustulokset ovat ristiriitaisia

Usein totta. Syöpätutkimusten vaikeus on, että sairaus kehittyy hitaasti: hyvä näyttö vaatisi

mahdottomia, vuosien satunnaistettuja koejärjestelyjä. Väestötutkimuksissa taas monet elintavat vaikuttavat yhtä aikaa, ja syy-yhteyksiä on vaikea todistaa.

Mikään yksittäinen tutkimus ei voi todistaa, että jokin tekijä, vaikkapa kahvi, aiheuttaisi sairauden tai suojaisi siltä. Siksi yksittäisten tutkimusten takia on harvoin syytä suuriin muutoksiin. Paras tieto saadaan laajoista useiden tutkimusten analyyseistä.

Lihavuus lisää syöpää

Totta. Ylipaino ja lihavuus lisäävät selvimmin vaihdevuosien jälkeistä rintasyöpää sekä paksu- ja peräsuolen, kohdun, munuaisten ja haiman syöpiä ja ruokatorven rauhaskasvaimia, mutta todennäköisiä yhteyksiä on myös moniin muihin syöpiin. Liika rasva etenkin vyötäröllä voi aiheuttaa

kroonisen tulehduksen. Rasvasolut voivat myös erittää aineita, jotka lisäävät syöpävaaraa.

Vältä lihomista. Muista, että ylipainossa vähäkin laihtuminen on hyväksi.

Liikunta suojaa syövältä

Totta. Kohtuutehoinen tai reipas liikunta vähentää useiden syöpien, kuten rinta-, paksusuoli- ja kohtusyövän sekä etenevän eturauhassyövän, vaaraa. Lisäsuojaa saa liikunnan painonhallinta-avusta. Liikunta vaikuttaa moniin hormoneihin ja tehostaa kehon puolustusjärjestelmien toimintaa.

Liiku mielellään puolesta tunnista tuntiin vähintään viidesti viikossa. Opi aktiiviseksi, vältä istumista ja makailua. Jos olet yli 40-vuotias mies tai yli 50-vuotias nainen tai sairastat kroonista sairautta, käy lääkärintarkastuksessa ennen rankan treenin alkua.

Lihalla ei ole väliä

Tarua. Runsas punaisen ja jalostetun lihan syönti lisää paksu- ja peräsuolisyöpävaaraa. Joitakin

viitteitä on myös yhteyksistä ruokatorvi-, maha-, keuhko-, haima-, eturauhas- ja kohtusyöpiin.

Korkeissa paistolämpötiloissa ja grillauksessa syntyy heterosyklisiä amiineja ja polyaromaattisia hiilivetyjä, joita pidetään syöpää aiheuttavina. Jalostetun lihan nitriitit, nitraatit ja suola synnyttävät nitrosamiineja, jotka ovat eläinkokeissa aiheuttaneet syöpää.

Nitrosamiineja syntyy suolistossa sitä enemmän, mitä enemmän punaista lihaa syö. Punaisen

lihan sisältämä rauta edistää nitrosamiinien syntyä. Suola tehostaa tätä, ja joidenkin viitteiden mukaan kalsium sekä polyfenoli- ja C-vitamiini-antioksidantit ehkä vähentävät.

Syö kasvispainotteisesti. Suosi lihassa siipikarjaa. Keitä, höyrytä, hauduta ja kypsytä mikroaaltouunissa paistamisen ja savustamisen sijaan. Syö kalaa, josta saat terveellisiä  omegakolmosia. Tosin niiden hyödyistä syöpää ehkäistessä on vain viitteitä. Vanhoihin isoihin petokaloihin kertyy ympäristömyrkkyjä, joita on varottava raskausaikana ja imettäessä.

Runsas suola voi lisätä mahasyöpävaaraa

Todennäköisesti totta. Kun vähennät suolaa, pienennät verenpainetta sekä sydän- ja

verisuonitautiriskiä. Pyri alle viiteen grammaan päivässä. Lue tuoteselosteita. Suolamäärän saat

kertomalla natriumin määrän 2,5:llä. Valitse tuotteita, joissa on Sydänmerkki tai vähemmän suolaa- tai vähennetty suolaa -merkintä.

Kasvisruokavalio ehkäisee syöpää

Totta. Syö päivittäin vähintään 400–500 grammaa vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja. Saat paljon vitamiineja, hivenaineita, kuituja sekä karotenoideja, fenoleita, flavoneja ja muita tehoaineita, jotka voivat ehkäistä syöpää. Kasvisruoka saattaa vähentää esimerkiksi monia

ruoansulatuskanavan syöpiä. Etenkin tummanvihreiden ja oranssien vihannesten, kaalien, soijan, palkokasvien, sipulien ja tomaattivalmisteiden kykyä estää syöpää tutkitaan. Lisähyötyä saat lihavuuden ehkäisystä.

Syö kasviksia joka aterialla ja välipalalla tuoreina tai pakasteina. Pitkä varastointi niukentaa ravinteita. Keittäminen voi vähentää vesiliukoisia vitamiineja, mutta voi toisaalta parantaa ravinteiden imeytymistä. Höyrytä tai kypsytä mikroaalloin. Öljytilkka auttaa rasvaliukoisia vitamiineja imeytymään. Tuoreessa tutkimuksessa kasvissyöjillä oli vähemmän syöpää kuin

kaikkiruokaisilla, mutta kala-kasvissyöjillä kaikkein vähiten. Luomuruoan ei ole osoitettu antavan terveyshyötyjä muuhun ruokaan verrattuna eikä tuholais- ja kasvimyrkkyjen pikkujäämien lisäävän vaaraa. Pese kasvikset ennen käyttöä.

Kuitu suojaa suolta

Ainakin osin totta. Runsaskuituinen ruoka vähentää paksu- ja peräsuolisyövän riskiä. Kuitu lisää ulostemassaa ja nopeuttaa sen kulkua suolistossa. Haitta-aineet laimentuvat. Syö kuitu ruoassa, ei lisinä, joista ei ole tutkimustietoa. Suosi täysjyvää ja kuitupitoisia kasviksia, kuten

palkokasveja. Niin sanottujen detoxruokavalioiden ei ole todettu ehkäisevän syöpää.

Antioksidantti-, vitamiini- ja kivennäislisät suojaavat syövältä

Tarua. Koska syöpäriski kasvaa iän myötä ja antioksidantit puolustavat soluja rappeuttavilta

happireaktioilta, niiden on arveltu suojaavan kehoa myös syövältä. Tutkimuksissa lisistä ei kuitenkaan ole ollut juuri hyötyä, vaan isoina annoksina ne voivat jopa edistää haitallisia hapetusreaktioita. Beetakaroteeni on lisännyt keuhkosyöpää tupakoijilla ja korkea-annoksinen E-vitamiini mahdollisesti edistänyt hiukan eturauhassyöpää. Tosin tuoreessa tutkimuksessa

päivittäinen monivitamiinilisä esti tuhannelta mieheltä yhden syövän.

Syö mieluiten monipuolisen värikkäästi, sillä kasvien väriaineet ovat terveyspommeja. Ruoasta haitallisia liika-annoksia ei kerry. Ruoan tehoaineet voivat myös tehostaa toistensa vaikutusta. Puutostiloissa monivitamiini on hyväksi.

Punaviini suojaa syövältä

Tarua. Alkoholi eli etanoli lisää juomalaadusta riippumatta vaaraa suun, nielun, kurkunpään,

ruokatorven ja paksu- ja peräsuolen syöpiin sekä rintasyöpään, todennäköisesti myös

maksasyöpään. Riski kasvaa määrän myötä, ja tupakointi tuo tuhdisti lisäriskiä. Naisilla riski kasvaa vähän jopa yhdestä päiväannoksesta, miehillä kahdesta. Tosin tutkimuksissa alkoholimääriä voidaan ilmoittaa alakanttiin.

Naisten pieni koko ja hidas alkoholiaineenvaihdunta lisäävät juoman vaikutusta. Alkoholi lisää veren estrogeenimäärää, mikä vaikuttaa hormonivälitteisiin rintasyöpiin. Siitä muodostuu myös syöpävaarallista asetaldehydia, jota syljen ja paksusuolen mikrobitkin hapettavat

etanolista hapottomassa mahassa.

Stressi aiheuttaa syöpää

Todennäköisesti tarua. Myöskään usein kuviteltujen syövän aiheuttajien, kuten kännyköiden,

aerosolien käytön, ruoan säteilytyksen ja geneettisen muokkauksen tai rintoihin osuneiden

iskujen, syöpävaaroja ei ole todistettu. Todistettuja riskitekijöitä ovat esimerkiksi ultraviolettivalo, formaldehydi, homeen myrkky aflatoksiini, asbesti, tietyt infektiot, kuten papilloomavirusinfektio, ilmansaasteet sekä töissä esimerkiksi teollisuusvärit ja kumi.

Lähteet: www.esmo.org, www.ungcancer.se, www.breakthroughcancerresearch.ie, CA: A Cancer Journal for Clinicians, World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research:

Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective. 2007, Suomen Lääkärilehti, JAMA. Tekstiä kommentoi ylilääkäri Liisa Pylkkänen, Syöpäjärjestöt.

*****

Huolehdi itsestäsi

●Älä tupakoi.

●Pyri hoikaksi ilman alipainoa.

●Liiku vähintään puoli tuntia päivässä.

●Syö kasvispainotteisesti.

●Rajoita punaisen ja jalostetun lihan syöntiä.

●Rajoita alkoholin käyttöä.

●Vähennä runsaskaloristen ja suolaisten ruokien syöntiä, vältä sokerijuomia.

●Käytä aurinkosuojaa, älä käy solariumissa.

●Osallistu kohdunkaula-, rinta- ja paksusuolisyövän seulontoihin.

●Nuoren naisen kannattaa hankkia HPV-rokotus.

Teksti Virpi Peura

Kuvat 123rf

Juttu on ilmestynyt Avun numerossa 08/13.

Julkaistu: 28.8.2013