Apu

Vähennä makeanhimoa nukkumalla pitkät yöunet

Vähennä makeanhimoa nukkumalla pitkät yöunet

Hyvät unet johtavat terveellisempään ruokavalioon. Tunti enemmän unta vähensi tutkitusti koehenkilöiden sokerinkulutusta.
Teksti Satu Kärki
Mainos

Oletko huomannut, että huonosti nukutun yön jälkeen tekee mieli syödä makeita tai rasvaisia, epäterveellisiä herkkuja? Unien pituudella ja ruokavalion terveellisyydellä on huomattu olevan yhteys. Jokaöiset pitkät unet ovat yksinkertainen keino vähentää makeanhimoa ja ylläpitää terveellistä ruokavaliota. Näin ilmeni King’s College Lontoon tekemästä tutkimuksesta.

Jatkuva univaje altistaa tartuntataudeille sekä sydänsairauksille ja verenpainetaudeille. Unen vähäinen määrä voi olla myös diabeteksen ja metabolisten sairauksien riskitekijä, mutta onneksi unen määrään voi halutessaan vaikuttaa. EurekAlert!-terveyssivuston mukaan kolmasosa aikuisista ei nuku riittävästi. Aikuisille suositellaan vähintään seitsemän tunnin yöunia. Unen tarpeen määrä on kuitenkin yksilöllinen: jotkut tarvitsevat yhdeksän tunnin unet voidakseen hyvin.

Tutkimuksessa verrattiin yöunien pidentämistä sokerin päivittäisen käytön määrään. Kun koehenkilöt lisäsivät unen määrää tunnilla, heidän päivittäinen sokerinkäyttönsä väheni kymmenellä grammalla. Tutkijat huomasivat hyvät yöunet nukkuneiden vähentävän yleensäkin hiilihydraattipitoisten ruokien syömistä.

Yöunta voi yrittää pidentää välttämällä kahvinjuontia illalla ja opettelemalla rentoutumaan ja rauhoittumaan ennen nukkumaanmenoa. Nukkumaanmenoaika on hyvä pitää säännöllisenä.

Lue myös:

Uni paras lääke on

Kun uni ei tule

Miten uni tulee paremmin?

Kysy Kiminkiseltä: vaihdevuodet ja uni

Onko nukahtamislääke kevyempi vaihtoehto kuin unilääke?

5 vinkkiä hyvään uneen

Kysy Kiminkiseltä: Miten yöheräämistä voisi ehkäistä?

Julkaistu: 25.1.2018