Apu

Vähäinenkin liikunta voi riittää ehkäisemään selkäkivun

Vähäinenkin liikunta voi riittää ehkäisemään selkäkivun
Selkäkivun hoito on harmittavan vaikeaa, ja siksi kaikenlaisten selkäkipujen ehkäiseminen on tärkeää. Tuoreen tutkimuksen mukaan kevyt liikunta parina päivänä viikossa riittää välttämään alaselkäkivut
Julkaistu: 16.11.2017
Selkäkivun hoito on harmittavan vaikeaa, ja siksi kaikenlaisten selkäkipujen ehkäiseminen on tärkeää. Tuoreen tutkimuksen mukaan kevyt liikunta parina päivänä viikossa riittää välttämään alaselkäkivut.
Tutkimusanalyysissa oli mukana peräti 16 erillistä tutkimusta. Analyysin perusteella liikunta pienentää alaselkäkipujen riskiä kolmanneksella. Kivut myös olivat lievempiä ja vähemmän invalidisoivia niillä, jotka niistä kärsivät.
Alaselkäkipujen ehkäisyyn riitti lihasharjoittelu 2–3 kertaa viikossa yhdistettynä venyttelyyn tai kuntoliikuntaan. Suomalaisista kaksi viidestä kärsii selkäkivuista. Suurin osa niistä johtuu selkää rasittavasta tai raskaasta työstä.
Lähde: Duodecim
Teksti Noora Takamäki
Kuva A-lehtien arkisto
1 kommentti