Tuulilasi

Uusia muotoja taksi-Mersuun

Uusia muotoja taksi-Mersuun

Mercedeksen E-luokan uuden ilmeen takana piilee tulevaisuuden tekniikkaa.
Teksti Timo Suomala
Kuvat Mercedes-Benz
Mainos

Mercedes-Benz E on valmistajansa tärkein malli, ja sen uudistumiseen on panostettu huolella. Vaikka kyseessä on vuonna 2009 esitellyn mallin kasvojenkohotus, ei eroa tarvitse hakea vain uusista kromilistoista.

Selvin muutos on keulan ilmeen uudistus. Muotoilu on aiempaa kaarevampaa, ja kulmikkaat kaksoisvalot ovat muuntuneet yhdeksi umpioksi. Puskurien muodot on pantu uusiksi, ja valoissa käytetään led-tekniikkaa.

Takalokasuojan ponttoonimuodosta on luovuttu. Kaarevaa kylkipokkausta seuraava lokasuojan pullistuma näyttää paremmalta kuin alkuperäinen. Vastaavat ratkaisut on toteutettu myös T-farmariversiossa.

Uutta ovat myös C-luokasta tutut Elegance- ja Avantgarde-versioiden vaihtoehtoiset keulamaskit. Ohjaamoakin on ehostettu ja mittaristo uusittu. Radion ja navigaattorin näytön reunoihin sekä säätökytkimiin on lisätty kromiväriä. Analogisessa kellossa on Eemeliin sopivaa retrotunnelmaa. Keskikonsoli on mennyt uusiksi, kun automaattivaihteiston valitsin on siirtynyt ohjauspyörän oikealle puolelle.

Uudistunut E toimii lähtölavettina tekniikalle, joka esitellään keväällä uudessa S-Mercedeksessä. Ajoa avustavia järjestelmiä on saatavilla peräti 11 kappaletta. Niiden toiminnan kannalta tärkeä laite on tuulilasin yläreunaan sijoitettu monitoimikamera, jonka kaksi ”silmää” lukevat tietä jopa 500 metrin päähän.

Julkaistu: 13.3.2013