Aloitatko joka uusivuosi kuntokuurin, joka päättyy jo ennen tammikuun loppua? Viisi vinkkiä, joilla saat terveyslupaukset vihdoin pitämään
Terveysvinkit
Aloitatko joka uusivuosi kuntokuurin, joka päättyy jo ennen tammikuun loppua? Viisi vinkkiä, joilla saat terveyslupaukset vihdoin pitämään
Vuodenvaihteessa tehdään lupauksia, joiden tavoitteena on terveempi elämä. Usein ne rikkoutuvat muutamassa viikossa, koska muutos tuntuu liian vaikealta. Muista nämä asiat, ennen kuin lupaat mitään.
Julkaistu 31.12.2022
Apu

1. Aseta lupausten sijaan suunta ja tavoitteita

Tuliko luvattua uutenavuotena, että mahdut kesään mennessä rippimekkoosi? Tai että alat rehkiä viidesti viikossa kuntosalilla? Aikamoisia päämääriä, jos ylikiloja on runsaasti eikä liikunta missään muodossa ole kuulunut ennen elämään. Saattaa hyvinkin käydä niin, että lupaukset kaatuvat omaan mahdottomuuteensa. Tästä voi seurata häpeää: en taaskaan onnistunut! Toisaalta saatat naureskella, että ainahan uudenvuodenlupaukset rikotaan.

Kummin kammin – miksi luvata yhtään mitään? Fiksumpaa olisi asettaa lupausten sijaan itselleen tavoitteita, toiveita ja suuntia, joita kohti edetä. Tämän ei suinkaan tarvitse ajoittua vuoden vaihtumiseen. Muutokselle ei ole koskaan täydellistä hetkeä, koska se vaatii aina, että asiat tehdään eri lailla. Siksi se on vaikeaa, vaikka haluamme tehdä itsellemme hyvää.

Olennaisinta on ymmärtää, ettei muutos tapahdu tyhjiössä, vaan sen on mahduttava arkeen, työn, perheen ja päivittäisten askareiden lomaan. Muutosta vaikeuttavat kiire ja oman elämän myllerrykset. Siksi pienet muutokset onnistuvat usein paremmin kuin suuret. Jos et ole esimerkiksi juuri liikkunut, voit aloittaa siitä, että kävelet kauppamatkat, jotka taitoit ennen autolla. Toki olisi hienoa alkaa heti liikkua hullun lailla, mutta aika harva jaksaa jatkaa yhtäkkisiä suuria muutoksia kovin pitkään.

2. Kaivele sisäistä motivaatiotasi

Uudenvuodenlupauksia tehdessä kannattaisi miettiä, miksi haluaa muutosta – ja mikä on niin tärkeää, että on valmis näkemään vaivaa sen eteen. Jos mieleesi tulee vain, että sinun pitää olla viisi kiloa hoikempi, pohdi, mitä ajatuksen taustalla on. Mitä viiden kilon pudotus mahdollistaisi? Mitä hyvää se toisi?

Kun kaivelet sisäistä motivaatiotasi, onnistumisen mahdollisuudet paranevat. Pelkkä ulkoinen motivaatio, kuten tiettyyn paitaan mahtuminen, ei välttämättä kanna vaikeiden hetkien yli. Paitaan mahtuminen on aina sidoksissa vähempään syömiseen. Jos tavoitteena on itsestään huolehtiminen, se voi tarkoittaa, ettet lähde tänään lenkille, vaan venyttelet ainoastaan kevyesti. Lähestymistapa on aivan eri. Se vaikuttaa siihen, miten jaksat jatkaa eteenpäin.

3. Näe takapakki osana prosessia

Paina mieleesi myös tämä: ei ole muutosta ilman takapakkia. Se on osa muutosprosessia. Et voi vaikuttaa kaikkeen, mitä elämässäsi tapahtuu. Esimerkiksi läheisen yllättävä sairastuminen voi saada suunnitelmat muuttumaan ja uudet käytännöt unohtumaan. Väsyneinä ja kuormittuneina palaamme herkästi vanhoihin tapoihimme, koska se vaatii vähemmän energiaa.

Tämäkin kannattaa huomioida jo etukäteen: emme opi pois vanhasta, vaan opimme pikkuhiljaa jotain uutta vanhan päälle. Tarvitaan valtavasti toistoja, ennen kuin uusista asioista tulee rutiineja. Silloin niitä ei tarvitse enää yhtä paljon ajatella. Tämä ei silti tarkoita, että vanhat tavat tyystin unohtuisivat.

Yksi tai useampikaan repsahdus ei onneksi tarkoita, että peli olisi menetetty. Uusin tapoihin voi sitoutua aina uudestaan.

4. Älä ruoski vaan kannusta

Sättiminen ja kepillä puskeminen tuottaa harvoin pitkäaikaista muutosta, mutta usein sorrumme siihen, kun kyse on itsestämme. Mitä jos tästä lähtien suhtautuisit itseesi kuin ystävään eli lempeästi, myötätuntoisesti ja rohkaisevasti? Joustava mieli auttaa luovimaan karikoissa sekä muokkaamaan tavoitteita ja toimintatapoja. Viikosta toiseen ei ole pakko toimia samalla tavalla.

Jos epäonnistut, älä syytä itseäsi tahdonvoiman puutteesta. Esimerkiksi tupakoinnin lopettamisessa tahdonvoimalla on vain pieni rooli, koska tupakointiin liittyy sekä fyysistä että psykologista riippuvuutta. Nikotiini myös vaikuttaa eri ihmisiin eri lailla. Toki tahdonvoimaa ja itsekuria tarvitaan, mutta niiden avulla ponnistetaan vain pienten mäkien yli. Isojen ylittäminen vaatii muutakin, kuten itsellesi sopivia rutiineja sopivilla askeleilla.

5. Unohda vertailu

Muutosta helpottaa se, että puoliso tai kaveri sitoutuu samaan. Saat tukea ja tarvittaessa potkua peffalle. Lisäksi olet tekemisistäsi ”tilivelvollinen” toiselle.

Älä kuitenkaan vertaa edistymistäsi toisen edistymiseen. Jokaisen keho reagoi muutokseen omalla tavallaan ja vauhdillaan. Siksi toinen saattaa pudottaa kiloja nopeammin tai kärsiä vähemmän tupakoinnin lopettamiseen liittyvistä vierotusoireista.

Somessa surffaillessa kannattaa olla varovainen ja kriittinen. Kukaan ei omaksu uusia tapoja tai muutu uudeksi ihmiseksi yhdessä yössä, vaikka tällaisen mielikuvan voi helposti saada.

Asiantuntija: psykologi, psykoterapeutti, psykologian tohtori Aino Kohtala, Terveystalo

Kommentoi »