Näissä kuvissa se nyt komeilee, kauan odotettu uusi Toyota Land Cruiser – tarkempi mallinimi J250. Sen strategiset mitat ovat: pituus on 4920 mm, leveys 1980 mm, korkeus 1870 mm ja akseliväli 2850 mm.
Uutukaisen muodoissa on yhdistetty mukavasti uutta ja retroa, joskin jos tämän keltaisen First Edition -version pyöreät valot herättävät ihastusta, kannattaa suunnata autokaupoille heti. Normaaliversioissa (kuva alhaalla) valot ovat neliskanttiset. Sinänsä pienellä yksityiskohdalla on iso merkitys koko auton ilmeeseen.
Uusi Land Cruiser on aiempaa jäykempi
Alustarakenteet ovat kokonaan uudet, mutta Land Cruiser pohjautuu toki yhä erillisrunkoon. Nyt ei juosta lifestyle-SUVien perässä vaan uskotaan yhä ehdan maasturin tekniikkaan. Tehtaan sisällä pohjalevy kulkee nimellä GA-F.
Toyotan mukaan runko on 50 prosenttia aiempaa jäykempi, ja korin sekä rungon yhteenlaskettu jäykkyys on kasvanut sekin huimat 30 prosenttia. Se tarkoittaa monen muun ominaisuuden lisäksi myös aiempaa henkilöautomaisempaa käsiteltävyyttä ja matkustusmukavuutta, vaikka tikapuurungolla ratsastetaankin.
Suomessa uusi Land Cruiser esitellään tutun 2,8-litraisen turbodieselin voimin. Tehoa siinä on 204 hv/150 kW. Voimaa on tuhdisti 500 Nm. Nakun jatkeena on uusi kahdeksanportainen Direct Shift -automaattivaihteisto. Vuonna 2025 moottori saa vielä kylkeensä kevythybriditeknologiaa 48 voltin järjestelmän muodossa.
Ensimmäinen Land Cruiser, jossa on ohjaustehostin
Avustavan teknologian kohdalla on otettu myös uusia askeleita. Kyseessä on nyt ensimmäinen Land Cruiser, jossa on sähköinen ohjaustehostin. Sen myötä Land Cruiserista löytyvät myös uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -järjestelmät – kuten kaistavahti ja kaistallapitoavustin.
Myynti alkaa siis sympaattisella First Edition -versiolla, joka tulee saataville ennakkovarauksen tekeville asiakkaille. Ennakkovaraukset käynnistyvät tämän vuoden lopulla.