Tuulilasi

Uusi standardi "tekee dieselautoista yhtä puhtaita kuin bensiiniautoista"

Uusi standardi "tekee dieselautoista yhtä puhtaita kuin bensiiniautoista"

Syyskuun alussa voimaan tullut EU:n Euro 6 -standardi asettaa entistä tiukempia rajoituksia dieselkäyttöisten autojen hiukkaspäästöille ja typen oksideille.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Timo Villanen
Mainos

Siinä, missä typpioksidien päästöraja oli aikaisemmin 180 mg/km, uusi raja-arvo on ainoastaan 80 mg/km.

Kaikkien uusien ajoneuvojen tulee täyttää Euro 6 -standardin rajat vuoden 2015 alusta lähtien.

"Euro 6 tekee dieselautoista yhtä puhtaita kuin bensiiniautoista”, sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Rolf Bulander.

Mitä päästölainsäädäntö merkitsee?

Sen jälkeen kun Euro 1 -standardi otettiin käyttöön vuonna 1993, tieliikenteen päästöt ovat vähentyneet merkittävästi: dieselmoottoreiden hiukkaspäästöt ovat vähentyneet noin 99 prosenttia ja modernit dieselit päästävät noin 98 prosenttia vähemmän typen oksideja kuin vastaavat ajoneuvot 1990-luvun alussa.

Kiristyvät säädökset eivät Boschin mukaan näy autojen hinnoissa, sillä Euro 6 -normit täyttävien autojen hinnat ovat samaa luokkaa kuin vertailukelpoisten, Euro 5 -normit täyttävien automallien.

Toisinaan Euro 6 -malleissa on lisäominaisuuksia – kuten erilainen vaihteisto tai vaikkapa erilaiset renkaat – jotka nostavat auton kokonaishintaa. Mikäli nämä lisäkustannukset jätetään huomiotta, Euro 6 -malleihin siirtyminen ei ole merkittävästi nostanut autojen hintoja.

Mausteeksi ureaa

Euro 6 -normien saavuttamiseksi dieselmoottoreiden pakokaasujen jälkikäsittelyn tulee olla huippuluokkaa.

Enintään 1700 kg painavien ajoneuvojen osalta edullinen katalysaattori riittää.

Raskaissa ajoneuvoissa ratkaisu on urealiuosta käyttävä katalysaattori. Hajuton urealiuos muuntaa typen oksidit vaarattomaksi vesihöyryksi ja typeksi, ja liuossäiliö täytetään säännöllisesti huoltojen yhteydessä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 23.9.2014