Uusi Opel Astra aiempaa 21 % vähäpäästöisempi
Autot ja liikenne
Uusi Opel Astra aiempaa 21 % vähäpäästöisempi
Uusi Opel Astra on pian täällä. Uuden Astra-malliston uudistuneen moottori- ja vaihteistovalikoiman päästöt ovat laskeneet nykymalliin verrattuna jopa 21 prosenttia (NEDC) uusien tehokkaiden, kolmisylinteristen moottorien ansiosta.
1Kommenttia
Julkaistu 20.11.2019
Tuulilasi

Opelin kaikkien aikojen suosituimpiin malleihin lukeutuva Opel Astra uudistuu. Vuonna 2015 julkistettu edellinen Astra-mallisto on menestynyt erittäin hyvin – se sai arvostetun Vuoden Auto Euroopassa -tittelin lisäksi 12 maakohtaista Vuoden Auto –palkintoa.

Uudistunut Astra on lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten mukautuva vakionopeudensäädin, etutörmäyksen varoitusjärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin. Uusi etukamera on aiempaa pienikokoisempi ja tehokkaampi, ja se huomioi nyt ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoita. Digitaalinen peruutuskamera on uudessa Astrassa entistäkin tarkempi.

Sisätiloissa suurin muutos liittyy uuteen infotainment-järjestelmään: kuljettajalla on nyt 8-tuumainen digitaalinäyttö. Astraan on saatavana myös Opelin palkitut ja ergonomiset AGR-istuimet tuuletus- ja hierontatoiminnolla.

Uudistunut moottorivalikoima

Uuden Astra-malliston suurimmat uudistukset liittyvät moottorivalikoimaan. Tarjolla on jatkossa 1.2- ja 1.4 -litraiset bensiiniturbomoottorit ja 1.5-litrainen, turboahdettu dieselmoottori. Pienikokoisemman, 1.2-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on kuusiportainen manuaalivaihteisto. Tehokkaamman bensiinivaihtoehdon saa manuaalivaihteiston lisäksi myös portaattomalla vaihteistolla, joka on saanut kehuja muun muassa jo alhaisilla kierroksilla tarjolla olevasta voimasta ja lineaarisesta voimantuotosta myös kaupunkiajossa. Dieselmoottorin voi valita manuaalivaihteisen lisäksi myös 9-portaisella automaattivaihteistolla.

Euroopassa vielä yleisesti käytössä olevalla NEDC-mittaustavalla laskettuna uuden Astran seitsemästä moottorista peräti viisi alittaa 100g/km CO2-päästörajan. Alustavien mittausten mukaan muun muassa 1.2-litraisen manuaalivaihteisen version CO2-päästöt ovat alhaisimmillaan 99g/km ja 1.5-litraisen dieselmoottorin pienimmillään peräti 90 g/km.

Myös Astran alustaa on säädetty. Se näkyy entistä täsmällisempänä ohjauksena. Iskunvaimentimet ovat uudet - samoin taka-akselin Watt Link.

Parhaat valot ja parasta aerodynamiikkaa

Vakiovarusteisiin kuuluvissa, erityisen energiatehokkaissa LED-ajovaloissa kumpikin ajovalo käyttää vain 13 Wattia. Perinteisiin halogeenivaloihin verrattuna energiasäästö on jopa 81 prosenttia, sillä ne kuluttavat noin 70 W per ajovalo. Erityisen heijastusteknologian ansiosta LED-ajovalot ovat myös aiempaa tehokkaammat. Astraan on saatavana myös erityisen tehokkaat ja häikäisemättömät IntelliLux LED Matrix -valot.

Myös aerodynamiikka on parantunut edeltäjään verrattuna merkittävästi. Muun muassa Sports Tourerissa ilmanvastusta mittaava tunnusluku on 0,26 Cd mikä tekee Astrasta aerodynamiikaltaan markkinoiden tehokkaimman farmarin. Erinomainen aerodynamiikka on tehokas keino myös kulutuksen ja päästöjen pienentämiseen.

1 kommentti