Tuulilasi

Uusi innovaatio kehitteillä - muovijätteestä polttoainetta


Yksistään Iso-Britannia tuottaa joka vuosi viisi miljoonaa tonnia muovijätettä. Siitä alle puolet on kierrätettävää materiaalia ja yli puolet päätyy kaatopaikalle. Powerhouse Energy -niminen yritys haluaa kuitenkin muuttaa muovijätteet energiaksi ja polttoaineeksi.
Kuvat Timo Pyykkö

CNN:n mukaan Powerhouse Energy on kehittänyt prosessin, missä se silppuaa jätteet ja kuumentaa silpun liki 1000-asteiseksi. Prosessin lopputulemana syntyy synteesikaasua. Se on puolestaan yhdistelmä vetyä, metaania ja hiilimonokdsidia. Synteesikaasua polttamalla voidaan tuottaa sähköä. Toinen vaihtoehto on erotella siitä vety ja käyttää vetyä polttokennoautoissa.

Vetyautoissakin on sähkömoottorit, mutta ne eivät ota energiaansa akuista, vaan polttokennot käyttävät veden ja ilman yhdistelmää. Pakoputkesta tulee ainoastaan vettä ja lämmintä ilmaa. Vetyautojen toimintamatka on sähköautoa pidempi, lisäksi auton voi tankata muutamassa minuutissa. Huono puoli on ainakin vielä teknologian ja siten myös autojen kalleus.

”Etenkin maantiekuljetuksiin vety on erinomainen polttoaine, isoille rekoille ja busseille se on hyvin todennäköinen tulevaisuuden täysin päästötön ratkaisu”, sanoo Powerhouse Energyn pääjohtaja David Ryan.

Hintansa lisäksi vetyautojen suurin ongelma on tankkausinfran olemattomuus. Esimerkiksi Iso-Britanniassa asemia on vain alle 20. Japani aikoo rakentaa 320 vetytankkausasemaa vuoteen 2025 mennessä, siellä uskotaan maan teillä olevan silloin jopa 200 000 vetyautoa.

75 % vedyn tuotannosta aiheuttaa sekin hiilidioksidipäästöjä, koska sitä saadaan pääosin maakaasusta. Silti yhdysvaltalaisen voittoa tuottamattoman ja riippumattoman Union of Concerned Scientists -yhdistyksen mukaan vetyautoilla päästöjä voitaisiin vähentää 30 % verrattuna tavallisiin autoihin. Powerhouse Energyn mukaan sen tuotantotapa synnyttää paljon vähemmän päästöjä, koska se ei perustu maakaasun käyttöön.

Yhtiön prosessointitekniikka on edelleen demovaiheessa, mutta se suunnittelee kasvavansa hyvinkin pian – vaikka tuotannon käynnistämisen aikataulusta ei vielä ole tietoa.

”Visiomme on, että henkilöautoissa polttokennot voisivat toimia kuten hybridit nyt eli yhdessä sähkömoottorin kanssa. Rekat ja bussit voisivat sen sijaan käyttää pelkästään vetyä. Niihin saadaan tankattua tarpeeksi vetyä yhden päivän ajotarpeisiin. Sen jälkeen ne voisivat palata ”kotiin” uutta tankkausta varten”, David Ryan visioi.

Julkaistu: 16.10.2019