Tuulilasi

Uusi Ford Fiesta sai täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystesteissä



Uusi Ford Fiesta sai täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystesteissä

Täysin uusi Ford Fiesta – maailman teknologisesti edistyksellisin pienikokoinen auto – tarjoaa kehittyneitä ominaisuuksia onnettomuuksien estämiseksi ja lieventämiseksi. Fiesta on varustettu jalankulkijat havaitsevalla Pedestrian Detection -törmäyksenestoteknologialla, joka voi nyt ensi kertaa auttaa estämään törmäyksiä pimeässä.
Kuvat Ford Press

Euro NCAP antoi Fiestalle korkeat pisteet niin aikuisten (87 prosenttia) kuin lasten (84 prosenttia) turvallisuudesta matkustamossa. Fiesta sai täydet pisteet sivutörmäystesteissä ja korkeat pisteet etu- ja sivutörmäystesteissä tolpan kanssa. Fiesta suojaa kaikkia matkustamossa olevia erittäin hyvin ja suojelee matkustajia tehokkaasti myös kaularankavammoilta.

Euro NCAP kommentoi säädettävää nopeudenrajoitinta (Adjustable Speed Limiter) ja kaistanpitoavustinta (Lane Keeping Aid) positiivisesti. Kiitosta saivat myös turvavyön esikiristimet ja kuormituksenrajoittajat, jotka ovat ensi kertaa saatavilla myös takapenkin matkustajille. Lisäksi Euro NCAP kehui Fiestan etupenkin turvatyynyjen tarjoamaa suojaa päälle, rintakehälle ja lantiolle.

"Viimeisimmät Euro NCAP -turvallisuusstandardit ovat tiukempia kuin koskaan, ja niissä korostuvat teknologiat, jotka voivat auttaa kuljettajia välttämään onnettomuuksia", kertoo Fordin Euroopan tuotanto-osaston johtaja Joe Bakaj.

"Fiesta voi nyt auttaa ohjaamaan kaistaltaan ajautuvat kuljettajat takaisin omalle kaistalleen sekä voi tarkkailla edessä olevaa tietä jopa jalkapallokentän pituiselta matkalta, mikä auttaa kuljettajia huomaamaan ja välttämään vaarat."

Fiestan korissa on 36 prosenttia enemmän suurilujuuksista terästä vahvistamassa tärkeitä kohtia, kuten uuden B-pilarin yläosaa, joka siirtää auton kylkiin kohdistuvien osumien energian kattoon tehokkaammin.

Uudelleen suunnitellut ovet suojelevat matkustajia sivutörmäyksiltä. Lisäksi ovissa on paineanturit, joiden ansiosta turvajärjestelmät aktivoituvat useita millisekunteja nopeammin.

Mekaanisesti aktivoituva turvavyön solki estää turvavyön liukumisen onnettomuuksissa.

Fiesta on Euroopan ensimmäinen Ford, jonka valmista versiota on testattu tietokonesimuloiduissa törmäyksissä. Testeissä on käytetty edistyksellistä Finite Element Analysis -teknologiaa, jonka ansiosta turvallisuusominaisuudet ilmatyynyistä korin vahvistuksiin on voitu optimoida tehokkaammin.

Muita edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita ovat esimerkiksi Active Park Assist -pysäköintiavustin jarrutusteknologialla, mukautuva vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control), automaattiset kaukoajovalot (Auto High Beam), kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), risteävän liikenteen varoitin (Cross Traffic Alert), välimatkavaroitin (Distance Indication), Driver Alert -vireystilan valvonta, Forward Collision Warning -törmäyksenestoteknologia, kaistavahti (Lane Keeping Alert) ja liikennemerkkitunnistin (Traffic Sign Recognition).

Täysin uusi Fiesta on nyt myynnissä Euroopassa. Kattava mallisto tarjoaa tyylikkään Fiesta Titaniumin, Ford Performance -mallien inspiroiman Fiesta ST-Linen, ylellisen Fiesta Vignalen ja Fiesta Trendin.

Fiesta Active -crossover-malli, joka on ensimmäinen tulevina vuosina esiteltävistä Active-ajoneuvoista, ja täysin uusi 200 hevosvoiman Fiesta ST tulevat myyntiin ensi vuonna.

Julkaistu: 6.9.2017