Tuulilasi

Uusi CUPRA Ateca saapuu Suomeen


SEATin palkitun moottoriurheiludivisioonan luoma CUPRA-merkki syntyi, kun kokeneimmat, sitoutuneimmat ja moottoriurheiluun pakkomielteisen innokkaasti suhtautuvat insinöörit palasivat autotalliin rakentamaan yritykselle uutta ulottuvuutta.
Kuvat Seat

SEAT-malleihin perustuvan CUPRA:n mallisto pääsee hyödyntämään Volkswagen-konsernin vahvaa teknologista työkalupakkia ja sen tuomaa mahdollisuuksien kirjoa. CUPRA tarjoaa täysin uudenlaisen näkökulman. Samalla kun CUPRA monipuolistaa liiketoimintaa ja kehittää uusia suorituskykyä, ajettavuutta ja helppokäyttöisyyttä tarjoavia malleja, merkki hyödyntää olemassa olevaa SEATin infrastruktuuria, johon kuuluu oma esittelytila 277:ssä tarkoin valitussa jälleenmyyjäliikkeessä ympäri Eurooppaa.

CUPRAn matka alkoi helmikuussa uuden automerkin ja sen ensimmäisen mallin CUPRA Atecan julkistuksella. Uuden aikakauden aloittava suorituskykyinen SUV on täydellinen auto CUPRA-merkin lanseeraukseen. CUPRA Ateca on premium-merkkien hallitsemassa segmentissä malli, joka tarjoaa uuden ajan urheilullisuutta, ilman tarvetta siirtyä perinteiseen luksusluokkaan.

CUPRA Ateca

CUPRA Ateca tarjoaa vaikuttavan ulkoasun ja tyylikkään sisustuksen lisäksi helppokäyttöistä suorituskykyä. Se on luotu vahvasta insinööritaidosta ja sisältää kaikki olennaiset teknologiset ainesosat, olematta ylettömän monimutkainen.

”Vaikka katumaasturien suosio kasvaa edelleen, markkinoilla ei ole yhtään CUPRA Atecan kaltaista autoa. Siksi olemme varmoja, että siitä tulee menestys ja uuden CUPRA-automerkin ensimmäinen tukipilari, joka ilmentää CUPRAn keskeisiä arvoja: hienostuneisuutta, ainutlaatuisuutta ja suorituskykyä. Luotamme siihen, että houkuttelemme uniikkia, massatuotannon ja perinteisen premium-segmentin väliin sijoittuvaa autoa etsiviä asiakkaita”, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Wayne Griffiths.

CUPRA Atecasta löytyy yksi markkinoiden teknologisesti edistyksellisimmistä moottoreista: turbolla ja suoraruiskutuksella varustettu nelisylinterinen 2,0 TSI -bensiinimoottori. Moottori tuottaa tehoa 300 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm, siihen yhdistetään täsmällinen seitsenvaihteinen DSG-vaihdelaatikko ja 4Drive-nelivetojärjestelmä.

Keulan ylemmässä säleikössä on hunajakennokuvion keskellä uusi CUPRA-logo. Ulkoasussa toistuvat kiiltävän mustat yksityiskohdat, takadiffuusorin reunalla on neljä pakoputkea sekä 19-tuumaiset timanttileikatut alumiinivanteet.

Voimansiirto

Suoraruiskutuksella ja turbolla varustetun 1984 kuutiosentin koneen sylinterin halkaisija on 82,5 mm ja iskun pituus 92,8 milliä. Puristussuhde 9,3:1 auttaa tuottamaan hämmästyttävän 300 hevosvoiman tehon kierroslukujen 5 300 ja 6 500 välisellä alueella. Kun tähän lisätään 400 Nm vääntö laajalla kierroslukualueella 2 000–5 200, niin päästään 247 km/h huippunopeuteen.

CUPRAn keveyden (vain 1 540 kiloa ilman kuljettajaa) ja tehokkaan moottorin ansiosta se kiihtyy nollasta sataan vain 5,2 sekunnissa. Kiihtyvyyttä parantaa hiljattain kehitetty uusi seitsenvaihteinen DSG-vaihdelaatikko, joka on suunniteltu luomaan entistä sporttisempi tuntuma nopeammin, pehmeämmin ja täsmällisemmin. CUPRA Atecassa on myös launch control -toiminto, joka auttaa vieläkin nopeampaan paikaltaan kiihdytykseen.

”Matalan painopisteen, DCC-alustansäädön, lisävarusteina valittavien Brembo-jarrujen sekä sporttisen, 300 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä tuottavan moottorin ja 7-vaihteiseen vaihteistoon ja nelivedon yhdistelmän ansiosta CUPRA Ateca tarjoaa sekä erinomaisia ajo-ominaisuuksia että ketteryyttä ja premium-hintaluokan suorituskyvyn. Sillä ei ole kilpailijoita omassa hintaluokassaan”, sanoo SEATin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Matthias Rabe.

Kun CUPRAn tekninen suorituskyky, yhdistetään takaosan neljään pakoputkeen, tuloksena on vaikuttava äänimaailma, joka vahvistaa kuljettajan penkiltä aistittavaa dramatiikkaa. Kehitysaskeleet eivät kuitenkaan jää vain suorituskykyyn. CUPRA Ateca sisältää myös taloudellisuutta parantavia teknologioita.

Sitä varten 7-vaihteista vaihdelaatikkoa on muokattu suorituskyvyn yhdistämiseksi alhaiseen polttoaineen kulutukseen. Kaksilitrainen TSI-moottori toimii yhdessä uudelleensuunnitellun viimeisimmät päästömääräykset täyttävän hiukkassuodattimen kanssa. Nämä edistysaskeleet tarkoittavat, että CUPRA Atecan CO2-päästöt jäävät 192–201 g/km välille ja polttoaineen kulutus välille 8,5–8,9 l/100 km WLTP-päästömittaustavalla mitattuna.

Alusta

CUPRA Atecan moottorin tehon hallinta ja sen muuttaminen käyttökelpoiseksi suorituskyvyksi perustuu erilaisiin tilanteisiin mukautuvaan alustaan.

Edessä on erillisjousitus MacPherson-pyöräntuennalla ja takana MultiLink-monivarsituenta, jonka lisäksi käytössä on mukautuva Dynamic Chassis Control -alustansäätöjärjestelmä. Kokonaisuutta voidaan säätää kuljettajan tarpeiden mukaan, ja tämä kaikki auttaa CUPRA Atecan suorituskyvyn välittämisessä asfalttiin.

Lisäksi CUPRA Atecassa on 4Drive, yksi maailman turvallisimmista ja kehittyneimmistä integroiduista nelivetojärjestelmistä. 4Drive-nelivetojärjestelmä analysoi olosuhteita reaaliajassa huomioiden auton nopeuden, jokaisen pyörän pyörimisnopeuden, ohjauspyörän asennon sekä ajotyylin ja -tilan, tuottaen joka hetkellä juuri tarvittavan voiman kullekin pyörälle nopeasti ja progressiivisesti.

4Drive on suunniteltu parantamaan CUPRA Atecan ajettavuutta olosuhteista riippumatta ja se on optimoitu toimimaan kaikissa ajotiloissa: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road ja tietysti CUPRA. Kun CUPRA-ajotila on valittuna, mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen, moottorin reagointi on välitöntä ja äänimaailma on luonnollinen. Myös minkä tahansa muun ajotilan valitseminen muuttaa selvästi CUPRA Atecan luonnetta.

Koska kuljettajan käytettävissä on niin paljon suorituskykyä, insinöörit ovat päivittäneet myös CUPRA Atecan jarrujärjestelmän. Isommat etu- ja takajarrulevyt (340 ja 310 mm) lisäävät turvallisuutta. Lisävarusteena saatava Performance Pack tuo autoon 18” mustat Brembo-jarrut.

Ulkoasu

CUPRA Atecan ulkoasu on huomiota herättävä, eikä jätä epäilystä siitä, etteikö CUPRA Ateca olisi SUV-versioista dynaamisin. Keulan yläsäleikön hunajakennokuvion keskellä auton sukujuuria korostaa uusi CUPRA-logo. Alasäleikössä varta vasten CUPRA Atecaan suunnitellun puskurin yläpuolella on mattapintainen alumiininen CUPRA-teksti.

Keulalla on led-ajovalot. Loistavan luminanssin lisäksi ne korostavat katumaasturin jykevää ilmettä. Heti kun ovien lukituksen avaa, ulkopeilien led-valot valaisevat oven edustan ja heijastavat CUPRA-logon ja kirjaimet maahan.

”CUPRA Ateca on Atecan kehityksen huipentuma. Se yhdistää muotoilukielemme jokaisen aspektin suorituskykyiseltä autolta vaadittavaan dynamiikkaan, dominoivasta keulasta koko sivulinjan kautta veistokselliseen takaosaan saakka”, sanoo muotoilusta vastaava johtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

Koko ulkoasun kattavan teeman muodostavat kiiltävän mustat yksityiskohdat: kattokaiteet, sivupeilit, ikkunakehykset, kylkilistat, pyörät, etusäleikkö, diffuusorit edessä ja takana samoin kuin takaikkunaa kehystävät spoilerit.

Värivaihtoehtoja on kuusi: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Gray, Magic Black ja Nevada White.

Sisätilat

Sisällä CUPRA-logo on kohokuvioitu mattoihin ja avaimeen, ja se näkyy myös moottorin käynnistyessä multimediajärjestelmän kosketusnäytöllä. Sisustan ovipaneelit on verhoiltu Alcantaralla ja myös alumiinisissa kynnyslistoissa loistaa CUPRA-logo. Mustissa Alcantara-verhoilluissa istumissa on kuparinväriset tikkaukset ja hiilikuitutehosteet sivulla.

Kuljettajan paikalla vaikutelmaa täydentävät urheiluohjauspyörän nahkapäällysteessä jatkuva kuparitikkaus sekä ratin keskiöön että vaihdekepin nuppiin kohokuvioitu CUPRA-logo. Polkimet on viimeistelty alumiinilla.

Suoraan kuljettajan edessä on digitaalinen mittaristo, jossa kaikki tarpeellinen informaatio näkyy selkeästi terävän korkearesoluutionäytön ansiosta. Apuna on myös 8-tuumainen Navi System Plus -kosketusnäyttö.

Infotainment-järjestelmä ja liitettävyys

CUPRA Atecan Infotainment-järjestelmä ja liitettävyys ovat huipputasolla. Tarjolla on sekä Apple- että Android-mobiililaitteiden kanssa yhteensopiva uusimman sukupolven Full Link -järjestelmä ja SEAT DriveApp -sovellus sekä segmentin kehittyneimmät digitaalinäytöt.

CUPRA Atecan vakiovarustus perustuu kolmeen pääperiaatteeseen: tekniikkaan, muotoiluun ja turvallisuuteen. Siksi sellaiset järjestelmät kuin avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, langaton lataus, matkapuhelimen signaalivahvistin, 360 asteen top view -kamera, 8-tuumainen kosketusnäyttö plus-navigointijärjestelmällä, digitaalinen mittaristo sekä pysäköintiavustin ovat vakiovarusteita.

Digitaalisen ohjaamon tiheäpikselinen digitaalinen mittaristo tarjoaa paitsi enemmän toiminnallisuuksia myös kaiken tarpeellisen informaation kuljettajalle. Klassisten analogisten nopeusmittarin ja kierroslukumittarin lisäksi entistä täsmällisempää tietoa saa värillisistä kartoista ja navigointijärjestelmästä.

Mittariston moderni ja monipuolinen muotoilu yhdistyy saumattomasti CUPRA Atecan sisustukseen. Siirtymät ovat pehmeitä TFT-näytön erinomaisen resoluution (133 dpi, 1280 x 480 pikseliä) ja 75 hertsin virkistystaajuuden ansiosta. Digitaalimittariston eksklusiivinen urheilunäyttö on kehitetty erityisesti CUPRA Atecaa varten ja siinä kierroslukumittari näkyy erityisen korostuneesti ja selkeästi.

Digitaalinäyttöä täydentää 8” kosketusnäyttö, jota voidaan käyttää tavanomaisten toimintojen lisäksi navigointi- ja viihdenäyttönä sekä aktiivisesti ajettaessa myös tärkeiden suorituskykyyn, kuten öljyn lämpötilaan ja G-voimiin, liittyvien tietojen esittämiseen.

SEAT Full Link ja DriveApp integroivat suorituskykyisen SUV:n matkustamoon myös älypuhelinten toiminnallisuudet. Sisällön peilaaminen auton näytölle mahdollistaa sovellusten ja tietojen hyödyntämisen turvallisesti, häiriöt minimoiden ja antaen kuljettajan keskittyä molemmilla silmillään liikenteen ja tien seuraamiseen.

CUPRA Ateca saapuu nähtäville Suomeen Auto 2018 -tapahtumaan Helsingin Messukeskukseen 9.–11.11.2018.

Suomen hintoja ei ole vahvistettu.

Julkaistu: 1.11.2018