Tuulilasi

Uusi autotaloprojekti Hämeenlinnaan?

Uusi autotaloprojekti Hämeenlinnaan?

Sunny Car Centerin tarina lienee saanut odotetun päätöksensä. Nyt Hämeenlinnaan puuhattu toinen suuri autokauppa saa enemmän elintilaa. Onko sitä tarpeeksi, onkin sitten eri juttu.
Teksti Tapio Ketonen
Kuvat Tapio Ketonen
Mainos

Markku Ritaluoma sitten yritti hämätä suomalaista mediaa kertomalla olevansa Etelä-Amerikassa, mutta Seiska selvitti, että hän oli vastannut puheluun Frankfurtissa, joka on Euroopassa, ei Etelä-Amerikassa. Seiska selvitti, että Ritaluoma jatkoi matkaa Floridaan, joka on Pohjois-Amerikassa. 

No, hällä väliä, lienee viisainta ottaa vähän etäisyyttä Suomeen nyt, kun projekti meni kiville. Niillä sijoittajilla, jotka ovat laittaneet SCC:hen 12 miljoonaa euroa, saattaa olla ikäviä kysymyksiä, joihin vastaaminen vaatinee valmistautumista.

Jos Ritaluoma lieneekin nyt synkkänä, toinen autokaupan puuhamies taitaa hymyillä leveästi. Arto Merisalo alkoi puuhata Hämeenlinnnaan suurta autokauppaa vain vajaan kilometrin päähän Sunny Car Centerin tontista. Pälkäneentien varressa on Kultakeskus Oy:n (aiemmin Hopeakeskus Oy, sitä ennen Kultakeskus Oy) valtava eli 20 000 neliömetrin suuruinen kiinteistö, jossa on alivuokralaisena useita yrityksiä. Kiinteistö sijaitsee vielä valtavammalla tontilla, jossa on rakennusoikeutta vielä 16 000 neliömetriä. Merisalo toimii Iltalehden mukaan Hansa Deal Oy:n toimialajohtajana.

Projektin pyörittämiseen tuli valitettava viivästys, kun Merisalo joutui vankilaan Kehittyvien maakuntien Suomi -toimintansa takia. Hän pääsi vankilasta viime vuoden lopulla, ja nyt Hämeenlinnaan voitaisiin ryhtyä puuhaamaan suurta autokauppaa toden teolla, kun kilpailija on poissa pelistä.

Kultakeskuksen tontilta on jo hakattu metsää pois, joten rakentamisen voisi käynnistyä nopeastikin. Toki kaavoitus vie aikaa, mutta se ei liene paha ongelma.

Kultakeskuksen tontti on Pälkäneentien eli kantatie 57:n varressa vain kivenheiton päässä moottoritien  liittymästä. SCC:n havittelema tontti on miltei vieressä, väliin jää vain Paroisten jätevesipuhdistamo.

Rakennusteknisesti Paroistenmäki on paljon parempi ja helpompi paikka kuin Tiiriönsuo, jonne Sunny Car Centeriä puuhattiin. Maaperä ei toki nykyisin ole paha ongelma, mutta kustannuksia se voi nostaa. Kultakeskuksen tontille on hyvä yhteys moottoritien Pälkäneelle johtavasta rampista, joten liikenteellisesti paikka on jo valmiiksi juuri sellainen, jollaiseksi Ritaluoma yritti SCC:nkin tonttia saada.

Kuka tarvitsee suurta autoliikettä?

Vain yksi asia on tässäkin projektissa epäselvä: Kuka tarvitsee Hämeenlinnaan uutta ja suurta autoliikettä tai autoliikkeiden keskittymää?

Sunny Car Center yritti ajaa asiaansa jopa hieman epämääräisin keinoin, tarkoitus oli painostaa autoliikkeet pois nykyisiltä tonteiltaan Kaurialasta yhdessä kaupungin kanssa. Kaupungin piti muuttaa Kaurialan kaavoitusta siten, että autoliikkeet eivät olisi voineet kehittää toimintojaan. Nykyisiä tiloja olisi ollut vaikea vaatia purkamaan, mutta kaavaan vedoten kaikenlainen uudisrakentaminen olisi kielletty. Lisäporkkana olisi ollut tonteista saatava korkea hinta, kun alue olisi kaavoitettu asuinalueeksi.

Nykyisenä aikana autoliikkeillä ei ole suuria laajennushaluja, mutta jos sellaisia joskus tulee, tuskinpa omiin kiinteistöihinsä tottuneet yritykset kovin helposti lähtevät kalliisiin vuokratiloihin. Ja jos Hämeenlinna alkaa painostaa liikaa, parin kilometrin päässä Hattulan puolella on vaikka kuinka paljon tyhjää peltoa, jonka kunta varmaan ilomielin kaavoittaa autokaupankin tarpeisiin sopivaksi alueeksi.

Tärkein asia kuitenkin on, että lisätilaa ei autoliikkeisiin tarvita. Hämeenlinnan alueen autonostajat saavat tarvitsemansa palvelut nykyisistäkin tiloista. Uusi suurliike tuskin riittäisi houkuttelemaan ostajia Helsingistä, Turusta, Tampereelta, Lahdesta tai Rovaniemeltä autokaupoille Hämeenlinnaan. Kyllä siihen tarvitaisiin pätevämpi syy.

Ainoa pätevä syy käydä autokaupoilla kauempana on pääseminen edullisempiin kauppoihin. Uusien autojen myyntipalkkot ovat varsin pienet, joten suuriin alennuksiin ei ole varaa, ei varsinkaan, jos komeista seinistä pitää maksaa kovaa vuokraa. Käytetyistäkään ei voida hyvittää enemmän kuin muualla, itse asiassa käytettyjen tarjonnan lisääntyminen paremminkin laskee hintatasoa. Hintoja sitäpaitsi tasaa erinomaisen hyvin internet, josta kuka tahansa selvittää hetkessä, mitä käytetyt autot missäkin päin maksavat.

Voi olla, että paljon vettä saa vielä virrata Vanajavedessä, ennen kuin Kultakeskuksenkaan tontille nousee uusi suuri autoliikekompleksi.

Iltalehden uutinen Kultakeskus-projektista: http://www.iltalehti.fi/autot/2011102714620851_au.shtml

Wikipedia Arto Merisalosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Arto_Merisalo

Markku Ritaluoma Iltalehdelle: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014100118710726_uu.shtml

Markku Ritaluoma kommentoi Seiskalle videolla: http://www.seiska.fi/Viihdeuutiset/Sunny-Car-Centerin-Ritaluoma-pakeni-kohua-Floridaan-Seiska-tapasi-lentokentalla-video/1054696

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 1.10.2014