Tuulilasi

Uusi Audi A8: kuin älykäs koru



Uusi Audi A8: kuin älykäs koru

Uusi Audi A8 haluaa hengästyttää kilpailijansa hengiltä.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Audi

Uusi A8 on vaikuttava tuote, joka loistaa etenkin sisäisellä kauneudellaan. Kaksi isoa päällekkäistä kosketusnäyttöä ovat vähentäneet fyysisten nappuloiden määrän kojelaudassa minimiin. Tässä on puolensa ja puolensa, mutta toisaalta eipä noita näppäimellisiä kännyköitäkään juuri enää näe…

A8:n kosketusnäyttöjä on tosin kehuttava, sillä niiden haptinen tuntuma on erinomainen, lähes kuin oikeaa nappia painaisi.

Tarjolla ovat luonnollisesti kaikki uusimmat turvallisuus- ja mukavuusherkut – ja yhteys ulkomaailmaan on koko ajan läsnä niin kartta- kuin muissakin palveluissa. A8 tunnistaa nopeusrajoitukset, säätää nopeutta automaattisesti niiden mukaan ja osaa valita nopeasti parhaan mahdollisimman reitin.

Takapenkin vaikuttavista yksityiskohdista mainittakoon LED-matrix-sisävalot, eli valokeilan kohdistamista ja muotoa voidaan säätää. Jos autolla liikutaan siis pimeällä, takapenkin toisella reunalla oleva voi rauhassa lepuuttaa silmiään, kun toisella laidalla oleva voi kohdistaa kapean valokeilan vaikkapa kirjansa sivuille.

Toinen mielenkiintoinen herkku on johtajan paikan jalkarahi, joka on paitsi lämmitettävä sisältää myös hieromatoiminnon – tiettävästi ensimmäisenä autona maailmassa. On se kumma, jos ei uni tule pitkien neuvottelujen jälkeen… tai tietysti, jos uni ei maita, A8:n takapenkki muodostaa myös sellaisen työympäristön, että oksat pois.

Kuljettajan paikalla istuvaa hemmotellaan toki myös. Ensinnäkin ohjaamon estetiikka imee heti puoleensa. Materiaalivalinnat, viimeistely… moderni ylellisyys on läsnä kaikkialla, minne käden tai katseen laskee.

Suurimmat kuljettajaa hemmottelevat toiminnot löytyvät kuitenkin piilosta auton tekniikkaan pakattuna. Ruuhka-avustin eli puoliautonomisesti pysähtelevässä liikenteessä itseään ajava auto on tuttu toiminto jo hiljattain uudistuneesta Volkswagen Golfista, ja A8:sta mennään autonomisuudessa luonnollisesti vielä pidemmälle. Jos lainsäädäntö sen vain sallii, kaikki liikenne kulkee samaan suuntaan vähintään kahdella kaistalla ja vastaantuleva liikenne on erotettu kaiteella, A8 voi ottaa kokonaan ohjat 60 km/h nopeuteen asti. A8 on siis ensimmäinen tuotantomalli, jossa toteutuu kolmannen vaiheen autonomisuus. Yhtäkkiä se tulevaisuus ei olekaan enää niin hirvittävän kaukana…

Mukavuutta ratin taakse tuo myös aktiivijousituksen yhteyteen saatava ennakoiva iskunvaimennus. A8:ssa on vakiona ilmajouset, ja yhdessä kameran ja tutkien kanssa auto seuraa jatkuvasti edessä olevaa tietä ja valmistaa jousituksen etukäteen tien epätasaisuuksiin. Miten hyvin järjestelmä toimii, se selvinnee koeajolla myöhemmin tänä vuonna.

Koeajolla selvinnee myös se, onko A8 oikeasti yhtä ketterä kuin A4 – kuten Audi itse väittää. Ison auton ketteryyden takana on nelipyöräohjaus eli takapyörät kääntyvät hiljaisilla nopeuksilla eri suuntaan kuin etupyörät. Ison auton pitäisi siis taipua parkkihallissa ahtaisiinkin paikkoihin. Kovemmassa kyydissä takapyörät ohjaavat puolestaan tarvittaessa samaan suuntaan etupyörien kanssa, eli kulku on näin hieman vakaampaa.

Kuskia hemmotellaan myös tehokkailla ja taloudellisilla voimalinjoilla, joissa polttomoottoreita on aina avittamassa kevythybriditekniikka. Tämän järjestelmän sydämessä lepää 48 voltin sähköjärjestelmä. A8:n sammutusautomatiikka, rullaustoiminto sekä jarrutusenergian talteenotto säästävät parhaimmillaan polttoainetta 0,7 litraa sadalla kilometrillä.

Hengästyttääkö? Ja tässä oli vain pintaraapaisu. Ja kaikella on tietysti hintanta, ja A8:n kohdalla herkuttelu tarkoittaa aika montaa ruksia lisävarustelistaan…

Julkaistu: 21.7.2017