Tuulilasi

Uudistuva Toyota Yaris on ollut edelläkävijä − nyt Polo seuraa perässä

Uudistuva Toyota Yaris on ollut edelläkävijä − nyt Polo seuraa perässä

Toyota Yaris uudistuu keväällä. Kyseessä on vahva kasvojen kohotus, jonka yhteydessä autoon tulee tarjolle uusi moottorivaihtoehto.
Teksti Niko Rinta, Max Lange
Kuvat Toyota
Mainos

Niko: Max, uusin moottorivaihtoehto, mikä se on ja poistuuko jotakin samalla mallistosta.

Max: Yariksen keulalta poistuu vanha 1,33-litrainen ja bensiinimoottori, ja tilalle tulee uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori, jolle luvataan kasvaneesta litrakoosta huolimatta aiempaa paremmat käytännön kulutuslukemat. Suuremman iskutilavuuden myötä samalla moottorin voimavarat paranevat. Tarkkoja kulutuslukemia ei Toyota vielä tässä vaiheessa ilmoittanut.

Tässä on selkeästi meneillään mielenkiintoinen uusi trendi, jonka VW on aloittanut uudella 1,5 TSI -moottorillaan. Moottorien iskutilavuuden pienentämisen eli ”downsizingin” sijaan iskutilavuuksia kasvatetaan hieman nykyisestä. Tällä haetaan oikeasti alhaisia kulutuslukemia käytännön ajossa, eikä vain laboratoriokokeissa. Syy muutokseen löytyy osittain päästöskandaalista, koska sen jälkimainingeissa eurooppalaista päästömittaussykliä muutetaan nykyistä rankemmaksi. Silloin pieni iskutilavuus ei välttämättä olekaan niin hyvä asia mittaustulosten kannalta.

Niko: Tämähän on mielenkiintoinen tilanne, kun Yariksen uudistusta verrataan tulevan VW Polon uudistukseen. Onko yhtäläisyyksiä?

Max: Vuonna 2018 uudistuva Polo on saamassa varmasti iskutilavuudeltaan nykyistä suurempia moottoreita. Yaris on kuitenkin ollut yhdessä asiassa edelläkävijä jo vuosia − nimittäin hybrideissä. Yarikseen ei ole tarjottu vuosiin enää dieselmoottoria, vaan sen on korvannut hybridijärjestelmä. Tulevassa Polossa ollaan päätymässä samanlaiseen ratkaisuun. Dieselmoottoria ei enää tarjota, ja sen tilalle tuodaan kevythybridimalli.

Niko: Kerro vielä vähän tarkemmin näiden hybridien eroista.

Max: VW:n kevythybridijärjestelmä ei ole aivan yhtä järeä kuin Toyotan oma hybridijärjestelmä. Suuren akun sijaan VW hyödyntää modernia 48 Voltin sähköjärjestelmää, joka mahdollistaa nykyistä selkeästi tehokkaamman energian talteenoton arkiajossa. Polttomoottorin jatkeena on kuitenkin vain kevyt generaattori, joka sammuttaa ja käynnistää moottorin salamannopeasti, kun moottoria ei tarvita. Generaattori ei varsinaisesti kykenee yksinään liikuttamaan autoa, joskin se saattaa pystyä avittamaan polttomoottoria.

48 Voltin kevythybridijärjestelmä on myös huomattavasti halvempi toteuttaa kuin Toyotan hybridijärjestelmä. Esimerkiksi nykyisessä Yariksessa hybridin ja tavallisen bensiinimallin hintaero on varustetasosta riippuen useampi tuhat euroa. B-segmentin autossa tämä on todella tuntuva ero. VW myös väittää, että kevythybridi on halvempi valmistaa kuin vastaavan tehoinen dieselmoottori nykyisine päästöjenpuhdistusjärjestelmineen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

Julkaistu: 9.2.2017