Tuulilasi

Uuden Audi TTS:n kyydissä – lisää dynamiikkaa



Uuden Audi TTS:n kyydissä – lisää dynamiikkaa

Autodromo di Modenalla on viileää ja sateista, mutta Audin tuotekehitysjohtaja Ulrich Hackenberg on mitä parhaimmalla tuulella.
Teksti AMS
Kuvat Audi

”Nämähän ovat ihanteelliset olosuhteet uuden Audi TT:n kykyjen näyttämiseen”, hän sanoo ja antaa mennä oikein kunnolla.

Jo ensimmäinen mutka menee pienessä sladissa, ja toisiaan seuraavissa mutkissa myös luistot seuraavat toisiaan.

”Olemme tehneet uudesta TT:stä ajodynamiikaltaan entistäkin terävämmän ja jaamme tehoa vieläkin mukautuvammin etu- ja taka-akselille”, Hackenberg kertoo.

Tämä tarkoittaa sitä, että kun edeltäjämallin sähköhydraulinen keskikytkin sulki lamellinsa luistojen asteen erotessa toisistaan, TT:n kolmas sukupolvi ottaa huomioon myös ohjauskulmaa koskevat tiedot. Erityisesti suoraan ajettaessa uudesta mallista tulee aikaisemmassa vaiheessa puhtaasti etuvetoinen bensansäästön vuoksi.

Mutkissa TT simuloi takavetoisen urheiluauton takapainoista rentoutta entistä aiemmin takapäähän menevän voiman avulla. Kurveista ulos kiihdytettäessä sen pito on vain paljon parempi, ja tämä koskee erityisesti märkää tienpintaa.

310-heppainen ja noin 1,4 tonnin painoinen TTS kulkee mahtavasti.

Tämä ei johdu pelkästään siitä, että auton kaksilitraisesta turbokoneesta on kutiteltu 10 hevosvoimaa enemmän kuin S3:ssa, vaan myös siitä, että poikittaismoottorikäyttöön tehdylle modulaariselle MQB-perusrakenteelle rakennettu kori on keventynyt 50 kilolla.

TT pörisee innokkaasti Autodromolla, ja pakoputkiston läppien avulla muunnellussa äänessäkään ei ole erityisesti neloskoneeksi pahemmin valittamista.

Valitettavasti pelkääjän paikalta ei pysty arvioimaan, palauttaako uusi malli jälleen Audin ohjausten kunnian. Merkin ohjauksista on nimittäin puuttunut viime aikoina tuntumaa tienpintaan. Uuden, kasvavan kääntökulman myötä tarkemmaksi muuttuvan progressiiviohjauksen pitäisi korjata tämä asia.

Istuma-asento on oikein hyvä. Penkki on sentin matalammalla kuin vanhassa mallissa, ja ratti on pystymmässä, mikä johtaa sporttisempaan ajoasentoon. Myös etumatkustaja saa iloita suuremmasta kyynärpäätilasta. Ainoastaan kojelaudan näyttöä matkustajan täytyy seurata kuskin olkapään takaa, koska autossa ei ole enää isoa keskinäyttöä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 2.4.2014