Tuulilasi

Uskomattoman moni ei hallitse turvavyönkäyttöä

Liikenneturvan kyselyssä joka kymmenes uskoi, että kaksi lasta voi laittaa samaan turvavyöhön, jos autossa ei ole jokaiselle omaa turvavyöllistä paikkaa. Liikenneturva muistuttaa hiihtolomalle lähteviä turvavyön asianmukaisesta käytöstä: olan yli, napakasti kiinni ja vain yksi matkustaja vyötä kohden.
Kuvat Liikenneturva

Liikenneturvan seurantojen mukaan turvavyön käytössä on vielä petrattavaa: etupenkillä vöissä istuu 95 prosenttia ja takapenkillä 87 % henkilöautossa matkustavista.

Joka kymmenes Liikenneturvan kyselyyn* vastanneesta uskoi, että kaksi lasta voi matkustaa samassa turvavyössä, jos autossa ei ole jokaiselle omaa turvavyöllistä paikkaa. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen muistuttaa, että turvavyösääntö ei ole kovin monimutkainen: yksi henkilö turvavyötä kohden ja jokainen vöihin.

”Turvavyön käytössä näyttää yhä olevan epäselvyyksiä. Jokaisella matkustajalla, niin aikuisella kuin lapsellakin on oltava oma turvavyöllinen paikka. Vaikka vyö estäisi matkustajia singahtamasta ulos autosta, onnettomuustilanteessa samalla turvavyöllä vyötetyt voivat aiheuttaa toisilleen pahojakin vammoja”, Heiskanen toteaa.

Turvavyötä kiinnitettäessä on huolehdittava siitä, että se kulkee olan yli oikein ja on kunnolla kiristetty. Talvipakkasilla on paksu toppatakki hyvä riisua, jotta vyö tulee riittävän kireälle.

Takapenkillä turvavyö jää useammin kiinnittämättä

Liikenneturvan seurantojen** mukaan turvavyötä käytetään ahkerasti, mutta parannettavaakin on. Viitisen prosenttia etupenkillä matkustavista jättää vyön kiinnittämättä. Lähes joka kahdeksas (13 %) jättää takapenkillä turvavyön käyttämättä, vaikka takapenkillä vyöttämättömät vaarantavat myös edessä matkustavien hengen.

”Turvavyötöntä matkustajaa voi verrata takapenkin elefanttiin. Esimerkiksi 50 km/h nopeudella tapahtuvassa kolarissa ihmisen törmäyspaino on jo 40-kertainen. Onnettomuuden sattuessa ilman vyötä takapenkillä istuva voi siis tulla melko kovaa etumatkustajien päälle. Myös alhaisilla nopeuksilla turvavyö on ehdoton. Aikuinen saattaa kyetä käsillään estämään iskeytymisen rattiin tai etupenkin selkänojaan enintään 7 km/h nopeudella tapahtuvassa kolarissa. Taajama-ajossakin siis vyöt kiinni kaikille”, Heiskanen painottaa.

Turvavyöttömyyttä ei puolusta myöskään auton turvatyynyvarustelu. Jotta turvatyynyt toimisivat kuten on tarkoitettu, turvavyön tulee olla kiinni. Ilman turvavyötä turvatyyny voi kolaritilanteessa jopa aiheuttaa vammoja.

”Turvatyyny voi törmäystilanteessa aiheuttaa todella vakavia vammoja myös silloin, jos jalkoja lepuutetaan kojelaudalla. Vaikka matka olisi pitkä ja penkki alkaisi puuduttaa, jalat kannattaa pitää jalkotilassa. Verenkiertoa voi elvyttää myös pysähtymällä useammalle verryttely- ja jaloittelutauolle”, Heiskanen vinkkaa.

Kiinnitä turvavyö oikein:

- Kiristä turvavyön lantio-osa napakasti lonkkaluiden päälle. Turvavyö ei saa olla kierteillä eikä löysällä.

- Säädä olkavyön korkeus siten, että se kulkee solisluun ja rintalastan yli. Fiksu kuljettaja varmistaa, ettei vyö ole matkustajallakaan kainalossa tai selän takana.

- Paksumpi toppatakki on syytä ottaa pois, jotta turvavyö tulee riittävän napakalle.

- Kiinnitä turvavyö riippumatta siitä, matkustatko etu- tai takapenkillä. Muista turvavyö myös pitkän matkan linja-autoissa. Vain kiinnitetty turvavyö pelastaa.

Julkaistu: 13.2.2020
Kommentoi »