Image

Usein tarjolla

1


Usein tarjolla

Kuumat asuntomarkkinat muuttavat myös kiinteistönvälitysalaa, kirjoittaa päätoimittaja Niklas Thesslund.
Teksti Niklas Thesslund
Kuvat Juha Törmälä

Viime aikoina asuntonäytöillä on voinut törmätä ilmiöön, jota en muista ennen nähneeni. Suosittuja kohteita on esitellyt yhden sijasta kaksi välittäjää. Kuluvana talvena tällaisia näyttöjä on tullut vastaan useampia, ja monella niistä tuplamiehitystä on todella tarvittu. Väkeä on ollut näytöillä kuin tupaantuliaisissa. Tilastokeskuksen luvut kertovat samasta: vaikka asuntojen hinnat laskivat tammikuussa joulukuun hinnoista jopa Helsingissä, asuntokauppa kasvoi tammikuussa yli kymmenen prosenttia viime vuoden alusta.

Kahden välittäjän ensiesittelyä olisi helppo pitää merkkinä poikkeuksellisen kiinnostavasta asunnosta, mutta käynnissä olevalle asuntokiimalle ja -paniikille oireellisesti tupla-

miehitys tuleekin tulkittua toisin päin. Asuntokauppa käy jo niin kiivaana, että kahden välittäjän ensi-esittely vaikuttaa siltä, että jokin on pielessä.

Miksi asunto ei ole mennyt kaupaksi välittäjien suorien kontaktien kautta? Miksi kukaan ei ole ostanut sitä yksityisnäytöltä ennen ensiesittelyä? Miksi asuntoa ei ole myyty hetkessä kaupunginosan tai taloyhtiön Facebook-ryhmässä? Helsingissäkin Oikotietä on monien kaupunginosien kohdalta turha selata, kun asunnot vaihtavat nopeasti omistajaa ilman välikäsiä.

Tilanne on uusi myös kiinteistönvälitysalalle. Kun sillä ei enää ole entisenkaltaista monopolia asuntokauppaan, se joutuu perustelemaan merkityksensä uudelleen tai keksimään kokonaan uuden. Uusi välitysyritys Blok on esimerkiksi tarttunut asunnonomistajien haluun myydä asuntonsa itse. Totuttua reilusti pienempää välityspalkkiota vastaan välitysfirma ottaa kuvat, tarjoaa näkyvyyttä ja hoitaa paperityöt, mutta omistajat hoitavat itse asunnon näyttämiset.

Blok on reagoinut markkinatilanteeseen ja iskenyt väliin. Toinen vaihtoehto on yrittää tehdä itsestään kiinteistönvälittäjäbrändi ja antaa muiden reagoida itseensä.

Toimittaja Arttu Seppänen otti alkutalvesta yhteyttä toimitukseen ja sanoi haluavansa tehdä jutun kiinteistönvälittäjä Andrei Koivumäestä. Koivumäki on Kotijoukkue-ketjun välittäjä, mutta häärää verkossa kuin olisi yhtä aikaa nuorison instasuosikki, elämäntaitovalmentaja, TedTalkkinsa kuunnellut motivaatiopuhuja, Cheek ja Elastinen.

Nimi oli etäisesti tuttu, mutta kuvaavampaa on, että Koivumäki oli kiinnittänyt myös Jyväskylässä asuvan Seppäsen huomion. Siitä huolimatta, että Seppänen ei edes etsi asuntoa.

Koivumäen taukoamaton rummunlyönti ympäri sosiaalista mediaa on tehnyt tehtävänsä.

Seppäsen artikkelissa Koivumäki sanoo muuttaneensa koko kiinteistönvälitysalan kuuden vuoden aikana. Se ei tietenkään ole aivan totta, mutta alansa sometähti Koivumäki kyllä on. Yksin Instagramissa Koivumäellä on lähes 5 000 seuraajaa ja se on vain yksi hänen kanavistaan. Koivumäki on tehnyt itsestään brändin eri välinein kuin esimerkiksi televisiosta tutut Jethro Rostedt ja Kaisa Liski. Koivumäki ei myöskään ollut tunnettu henkilö toisin kuin esimerkiksi entinen huippu-urheilija Mira Kasslin tai entinen Miss Suomi Lola Odusoga. Koivumäki tuli alalle tyhjästä ja alkoi pitää ääntä.

Suuren yleisön haaliminen on vasta myymisen ensimmäinen vaihe. Koivumäki sanoo, että someaktiivisuuden lisäksi hän on halunnut muuttaa konservatiiviseen alaan liitettyjä käsityksiä laajemminkin. Yksi esimerkki tästä on välittäjien pukeutuminen ja se, millaisia mielikuvia se synnyttää. Koivumäki sanoo pukeutuvansa sen mukaan, millaisia ostajia hän ajattelee näyttöihin tulevan, koska haluaa muistuttaa heitä mahdollisimman paljon. Taustalla on ajatus siitä, että ostaja on halukkaampi tekemään kaupat kaltaisensa kanssa.

Koivumäen pullistelu on alalle uutta ja hänen työkalunsa uuden sukupolven, mutta lopulta Koivumäki on myös osoitus siitä, kuinka myymisessä on aina lopulta kyse samasta asiasta.

Ensin on haalittava mahdollisimman suuri yleisö ja sen jälkeen luotava mielikuva siitä, että on olemassa kunkin yksilöllisiä tarpeita varten.

Julkaistu: 21.3.2018