Tuulilasi

USA:n myydyin auto vuodesta 1978 – nyt myös maailman myydyin

USA:n myydyin auto vuodesta 1978 – nyt myös maailman myydyin

Maailman myydyin auto on todellinen mörssäri: Fordin F-sarjalla selviää huonommassakin maastossa ja tavara kulkee mukana.
Teksti Niko Rinta, Lauri Larmela
Kuvat Ford
Mainos

Niko: Jenkeissä lava-autoilla on ollut aina kysyntää, mutta nyt maailman myydyimmäksi on noussut ehkä vähän yllättävä mallisarja.

Lauri: Kyllä, se on Ford F150 – tai kun ollaan tarkkoja, niin F-sarja. Malli on Pohjois-Amerikan mantereella niin suosittu, että sillä myynnillä hallitsee koko maailman tilastoja.

Niko: Lukuja pöytään – mitkä automallit myyvät?

Lauri: No, aloitetaan Fordilla: sitä kaupattiin tutkimuslaitos Inovevin mukaan vuonna 2016 kaikkiaan 1 012 000 kappaletta. Toyota Corolla tippui myyntitilaston kärkipaikalta 985 000 autoa ja aiemmin kakkosena ollut VW Golf on nyt sijalla 3. 970 000 myydyllä autolla. Ja tässä tulevat todelliset yllättäjät: neljäntenä edellisvuoden tapaan Hyundai Elantra 875 000 autolla ja viidentenä Kiinassa myytävä pieni tila-auto Wuling Hongguang 847 000 kappaleella.

Niko: Noita ei juuri Suomen teillä näy. Minkälainen auto on kyseessä?

Lauri: Tällä konseptilla on tehty toisen maailmansodan päättymisestä lähtien avolava-autoja monien valmistajien toimesta, kuten Fordin, Chevroletin ja Dodgen. Pääasia, että on kokoa ja näköä – ja iso lava! F-sarja nousi USA:n myydyimmäski autoksi vuonna 1978. Maailma on muuttunut paljon, mutta jenkkien automaku ei näköjään ollenkaan.

Niko: Aikamoinen kontrasti vaikka Eurooppaan. Miksi tällainen ero?

Lauri: Kun puhutaan paljon jostain New Yorkin metrosta ja Kalifornian ekotietoisuudesta, niin on hyvä muistaa, että todellinen, suuri Amerikka on jossain muualla, ja siellä näitä myydään. F-sarja on eräänlainen automaailman Trump ja ainakaan nykyisen presidentin politiikkaa ei tule hidastamaan myyntiä. Nykymotto tuntuu olevan, että elämä takaisin hallintaan: America Great Again eli samalla tavalla iso auto kuin ennenkin oli ja kuin faijallakin oli.

Niko: Näin pitkään, näin myyty. Taitaa olla merkittävä auto Fordille?

Lauri: Pelkästään volyymin vuoksi merkittävä ja katteen täytyy olla hyvä, koska auton rakenne on yksinkertainen: alustana erillinen tikapuurunko ja paljon komeaa metallia ympärillä.

Julkaistu: 28.3.2017