Image

Tyttö sinä olet



Tyttö sinä olet

Tanskalainen tyttö -elokuvan päähenkilö on transsukupuolinen. Se vaati paljon näyttelijä Eddie Redmaynelta.
Teksti Kalle Kinnunen

Vuosi sitten näyttelijä Eddie Redmayne oli tiukassa paikassa. Tanskalainen tyttö -elokuvaan kuvattiin yhtä sen vaikeinta hetkeä, kohtausta, jossa Redmaynen esittämä päähenkilö Lili Elbe saa sairaalassa rankkoja hoitoja ja on sidottuna niitä varten.

Kuvausajankohta teki raskaasta kohtauksesta tavallistakin hankalamman. Redmayne oli saanut vain pari päivää aikaisemmin miespääosan Oscarin roolistaan fyysikko Stephen Hawkingina elokuvassa Kaiken teoria.

”Siinä ei ollut varaa antaa Oscarin vaikuttaa yhtään mihinkään.”

Tanskalainen tyttö on ensimmäinen Hollywood-elokuva, jonka päähenkilö on transsukupuolinen. Elokuvan alussa, 1920-luvun Tanskassa, Redmaynen roolihahmo Lili Elbe on taidemaalari Einar Wegener. Hän ymmärtää olevansa syntynyt väärän sukupuolen ruumiiseen. Elokuva ei ole Einarin, vaan Lilin tarina.

”Tämä oli lähtökohta: roolihahmoni on Lili. Pitkään hänellä on kuori ja kilpi, joka on maskuliininen.”

Elokuva kertoo, kuinka Lilin identiteetti kirkastuu. Tukena on taiteilijavaimo Gerda, joka jaksaa ymmärtää.

”Minä en tiedä, miltä tuntuu olla väärässä kehossa, mutta taustatyötä tehdessäni kuulin kymmeniä tarinoita. Ei ole yhtä transtarinaa, vaan jokaisen tarina on erilainen”, Redmayne sanoo.

Redmayne tapasi etenkin vanhoja transseksuaaleja, jotka olivat eläneet nykyistä suvaitsemattomammassa maailmassa.

”Luulin olleeni avarakatseinen, mutta tajusin olleeni tyhmä”, Redmayne sanoo.

Tanskalainen tyttö on ollut tekeillä toistakymmentä vuotta. Elokuvan lopullinen ohjaaja Tom Hooper ei tee elokuvassaan Lilistä pyhimystä. Hän on itsekeskeinen ja aggressiivinenkin – siis uskottava ihmiseksi, joka on äärimmäisen vaikeassa elämäntilanteessa.

Redmayne kutsuu haastattelemiaan transihmisiä ystäviksi.

”Transitiovaiheessa kaikki menee mullin mallin. Yksi ystäväni oli ollut vaimonsa kanssa yhdessä vuosikymmeniä sukupuolenkorjauksen jälkeen. Silti hän sanoi, että edelleen joskus tuntuu, että hän antaisi kaiken pois, jos vain saisi olla autenttinen.”

Rajulta kuulostava ajatus – että suuri rakkauskin on alisteista onnellisuudelle, jota ihminen etsii – kasvoi osaksi roolia.

”Ystävä sanoi myös, että hän ei tiedä rakastaako partneriaan enemmän vai ihaileeko enemmän tämän empatian syvyyttä. Kun etsii itseään, vaatii vapautta ja hukkaa helposti toisen. Halusin elokuvaan nimenomaan tuon suhteen sävyjä.” ■

Julkaistu: 2.2.2016