Apu

Tuulivoima mullistaa merenkulkua: Purjelaiva Oceanbird kuljettaa 7 000 auton rahdin yli Atlantin

Tuulivoima mullistaa merenkulkua: Purjelaiva Oceanbird kuljettaa 7 000 auton rahdin yli Atlantin
Oceanbird on 200 metrin pituinen ja 40 metrin levyinen rahtialus, jota kehittää Wallenius Marine -yhtiö yhdessä Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun ja SSPA:n kanssa.

Merenkulku on merkittävässä osassa maailmankaupassa, kun 90 prosenttia tavarakuljetuksista hoituu tänä päivänä laivoilla.

Rahtilaivat kyntävät merta fossiilisilla polttoaineilla, jotka rasittavat luontoa. Nyt Ruotsissa on kehitteillä aivan uudentyyppinen, pelkän tuulivoiman avulla kulkeva rahtilaiva.

Kyseessä ei ole mikään pikkupaatti, vaan 200 metrin pituinen ja 40 metrin levyinen laiva, jonka kuljetuskapasiteetti on 7 000 autoa. Oceanbird-alusta kehittää Wallenius Marine -yhtiö yhdessä Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun ja SSPA:n kanssa.

Atlantin yli 12 päivässä

Oceanbird-aluksen on määrä ylittää Atlantti 10 solmun nopeudellaan 12 päivässä, kun nykyiset laivat tekevät matkan kahdeksassa päivässä.

Oceanbirdissä on viisi takilaa. Teleskooppirakenteiset, sisään vedettävät purjerakennelmat ovat 80 metriä korkeita.

Niiden ohjaukseen kehitetään algoritmeja, jotka laskevat tarkalleen, kuinka tuulivoimasta saadaan tehokkaimmin hyöty irti avomerellä. Satamiin ja niistä pois Oceanbird luovii apumoottorin turvin.

Laivan suunnitelmat saadaan valmiiksi vuonna 2021, ja vesille Oceanbird on tarkoitus laskea vuonna 2024.

Tuulivoimaa hyödyntävässä Oceanbirdissä on viisi takilaa.
Julkaistu: 8.10.2020
1 kommentti