Tuulilasi

Tuulilasin matkailuvinkki: Automiehen kulttuurikohde Japanissa



Tuulilasin matkailuvinkki: Automiehen kulttuurikohde Japanissa

Maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluvan Toyotan automuseo on must-kohde Japanin Nagoyassa vieraileville.
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Timo Nurmi

Vuonna 1989 avattu ja sen jälkeen laajennettu museo esittelee noin 120 ajoneuvoa, joukossa sekä japanilaisia että muualla valmistettuja.

Kolmikerroksisen päärakennuksen ylin kerros on omistettu japanilaisille autoille, joista vanhimmat ovat 1930-luvulta. Toisessa kerroksessa on eurooppalaisia ja amerikkalaisia autoja, vanhimmat 1800-luvun lopulta.

Sunny ja Corolla 1966: Tämä kaksikko kuuluu alkuaikojen pioneereihin, jotka raivasivat tietä japanilaisten autojen Suomen-valloitukselle. Nissan Sunny ja Toyota Corolla olivat kompakteja mutta ulkomittoihinsa nähden tilavia perheautoja, joiden avulla moni suomalaisperhe autoistui.

Toyopet Master ja Super: Nämä japanilaiset ovat ajalta ennen maan autoteollisuuden varsinaista maailmanvalloitusta. Vuoden 1953 Toyopet Super ja pari vuotta nuorempi Toyopet Master tuovat pyöreine linjoineen mieleen tietyt brittiautot, ja Masterissa voi nähdä esimerkiksi Volgan piirteitä…

Toyopet Crown RS-L: Toyopet Crown RS-L oli ensimmäinen Japanissa valmistettu automalli, jota ryhdyttiin viemään Yhdysvaltoihin. Mallin ura Amerikassa jäi tosin lyhyeksi, sillä sitä pidettiin liian pienitehoisena. Autoa vauhditti 1,5-litrainen moottori, josta otettiin 58 hevosvoiman verran tehoa.

Isuzu 117 Coupe: Isuzu 117 Coupe edustaa japanilaisautojen sporttisempaa varhaistuotantoa. Tämän PA90-mallin kori oli itsensä Giorgetto Giugiaron suunnittelema. Autoa valmistettiin yli 12 vuoden ajan. Moottorina tässä versiossa on 1,6-litrainen mylly, jonka teho on peräti 120 hevosvoimaa.

Suzuki Carry Van: Museossa on esillä myös joitakin hyötyajoneuvoja. Suzuki Carry Vania on myyty Suomessakin, mutta tämä versio on vanhempaa vuosikertaa. Kulmikas kori ja suuret lasipinnat helpottavat ajamista ahtaissa kaupunkiympäristöissä.

Toyopet Crown 1955: Crown edustaa Toyotan mallistossa vähän perustasoa parempaa tuotetta. Toyopet Crown vuodelta 1955 henkii arvokkuutta jo mustan värinsä ansiosta. Takaovet ovat takareunastaan saranoitua ns. kaapparimallia.

Toyota Century 1967: Jos Crownilla kelpaa ajella vähän arvokkaampiakin ajoja, tämä malli on sitten todella tärkeille ihmisille tarkoitettu. Century on Toyotalle samaa kuin President Nissanille. Kumpaakin mallia on uudistettu varsin varovasti, ja muotoilu on konservatiivista. Tämä Century on vuodelta 1967, jolloin mallin tuotanto alkoi.

Prince Gloria 1964: Myös tämä Prince Gloria vuodelta 1964 edustaa aikakautta, jolloin autojen keulat saivat työntyä reilusti etuviistoon. Kromin käytössä ei ole nuukailtu, ja kylkien terävät harjanteet jatkuvat perään kuin vastauksena amerikkalaisautojen siipivillitykselle.

Mitsubishi Colt Galant: Museokävijän kannalta on mukavaa, että Toyota on antanut näyttelytilaa myös muiden merkkien edustajille, kuten tälle Mitsubishi Golt Galantille. Mallin valmistus aloitettiin vuonna 1969, ja tämä sporttinen korimalli tuli valikoimaan seuraavana vuonna. GTO-MR-versiota vauhditti Mitsubishin ensimmäinen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottori, josta otettiin 125 hevosvoimaa.

Isuzu Bellett 1600 GT: Isuzu Bellett oli taannoin tuttu automalli Suomenkin teillä, tosin neliovisena. Tämä kaksiovinen coupe-versio 1600GT oli ensimmäinen japanilaisauto, jonka mallinimessä oli GT. Nelimetrisen auton moottoriteho on 90 hv ja paino 940 kg.

Toyota MR2: Toyota MR2 ei ole koskaan ollut kovin yleinen näky Suomessa, mutta sitä urheilullisempi. Keskimoottorinen ja takavetoinen kevyt auto on ollut monen sporttista autoa etsivän mieleen. Tämä yksilö on vuonna 1984 markkinoille tulleen mallin ensimmäistä sukupolvea.

Paloauto 1959: Tässä vuosimallin 1959 paloautossa matkustettiin sään armoilla. Toyota Truck -mallille perustuvaa autoa käytettiin sammutustöissä yleisesti, ja se palveli pitkään.

Mazda Cosmo: Rohkeaa ja lennokasta muotoilua 1960-luvun lopulta. Mazda Cosmo oli teknisesti erityisen mielenkiintoinen, sillä se oli ensimmäinen japanilaisauto, joka käytti voimanlähteenään Wankel-moottoria. Tämä oli mahdollista saksalaisen NSU:n kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta. 128 hevosvoimaa kehittävä moottori puski auton yli 200 km/h huippunopeuteen.

Honda N360 ja muut: Pieneen kokoon mahtuu monenlaista. Honda N360 -mallissa sisätilat on maksimoitu kulmikkaalla korimuodolla, sen sijaan Daihatsu Compagno Spider -avoauto tarjoaa selvemmin vauhdin hurmaa ja tuulen tuiverrusta. Välissä on Suzuki Fronte 360, kaksiovinen ja kolmemetrinen pikkusedan. 

Sijainti ja tiedot:

  • Toyota Automobile Museum
  • Nagakute City, Aichi Prefecture (runsaan puolen tunnin matka Nagoyan keskustasta)
  • Avoinna 9:30–17:00 paitsi maanantaisin
  • Pääsymaksu aikuisilta 1 000 jeniä
  • Museon nettisivut http://www.toyota.co.jp/Museum/
Julkaistu: 27.10.2013