Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Toyota Corolla



Tuulilasin koeajossa Toyota Corolla

Vielä viime vuosikymmenellä Corolla oli Toyotan suosituin malli. Nyt se ei enää kelpaa suomalaisille.
Teksti Olli Koivusalo
Kuvat Timo Pyykkö

Vuonna 2007 Corolla oli Toyotan ehdoton syöntihammas. 5 207 kappaleen ensirekisteröinnillä Corolla vastasi Suomessa lähes kolmasosasta Toyotan myynnistä. Sittemmin Corollan vetovoima on hiipunut vuosi vuodelta. 2017 Corolla kelpasi enää 620:lle uuden auton ostajalle, mikä on enää neljä prosenttia Toyotan suurin piirtein ennallaan säily­neestä markkinaosuudesta.

Silti Corolla on edelleen Suomen yleisin liikenteessä oleva automalli − kiitos keskimääräisen 20 vuoden romutus­iän. Trafin tilastojen mukaan Corollan eri vuosimalleja ja versioita oli viime vuodenvaihteessa ajoneuvorekisterissä huimat 108 411 yksilöä.

Corolla on todellinen maailmanauto. Sitä myydään noin 150 maassa ympäri maailmaa. Ja vuonna 2017 se oli reilusti yli miljoonan autoyksilön (1 160 495) myynnillä edelleen maailman ostetuin yksittäinen automalli. Vieläpä reilulla marginaalilla ennen Honda Civiciä (833 017) ja Volkswagen Golfia (788 044). Auto on siis maailman listaykkönen, mutta meillä se ei enää myy. Mielenkiintoista! Koeajon paikka ilman muuta.

Corolla sai viimeisimmän päivityksensä 2016, kun auton keulan ilmettä muutettiin ja turvavarustelua päivitettiin. Sedan-korimalli ei ole automaailman kaikkein kuuminta hottia juuri nyt, mutta onhan linjoissa toki tiettyä klassisuutta. Intohimoista Corolla-kuumetta ensivaikutelma ei herätä. Harmaavarpunen on silti arkisella tavalla sympaattinen ilmestys.

Moottoritiellä huimaa

Kuljettajan olot ovat asialliset. Penkki on suorastaan erinomainen ja vaikka ratin etäisyyssäätö on lähinnä nimellinen, ajoasennosta saa hyvän. Säätökytkimet ovat kaikki helposti käden ulottuvilla. Automaatti-ilmastoinnin nupit ansaitsevat erityismaininnan napakasta käyttötuntumastaan.

Keskikonsolista löytyy aivan kelvollisen oloinen kosketusnäyttö. Perinteinen käsijarrukahva on suorastaan nostalginen muistutus menneistä ajoista. Miksi ihmeessä muuten näistä onkaan haluttu eroon?

Takapenkki on hyvä lapsille. Sedanissa kattolinja kaartaa luonnollisesti alaspäin ja aikuisen pää ottaa kiinni kattoon.

Kaupunki- ja maantienopeuksissa Corolla on hyvä ajettava. Ohjaus on tunnokas ja jousitus antaa tömäkän, luotettavan vasteen. Vauhdin kasvaessa tuntumukset muuttuvat. Reilut 120 km/h moottoritiellä alkaa olla autolle liikaa. Tuulenpuuskat nappaavat kiinni yllättävän rajusti ja äänieristykseenkin kaipaisi reilusti lisää fyllinkiä.

1.6-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori yhdistettynä portaattomaan automaattivaihteistoon ei ole tämän päivän ratkaisu. Pienikin kiihdytys saa moottorin huutamaan äänekkäästi. Toyota pystyy paljon, paljon parempaankin. Ja suomalaiset tietävät sen.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S 4ov

Mallin hinta: 29 427 (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, bensiini

Iskutilavuus: 1 598 cm3

Teho: 97 kW (132 hv) / 6 400 r/min

Vääntö: 160 Nm / 4 400 r/min

Voimansiirto: Portaaton CVT-automaatti

0−100 km/h: 11,1 s

Huippunopeus: 190 km/h

Yhd. EU-kulutus: 5,6 l/100 km

CO2-päästöt: 129 g/km

Mitat: Pituus 4 620 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 530 l

Omamassa: 1 280−1 400 kg

Kenelle?

Corolla-miehelle, joka merkin lisäksi on sitoutunut myös malliin. Corolla on legenda ja sellaisena pysyy. Auto on luotettavan maineessa, varaosia saa aina ja huollattaminen edullista.

Ajettavuus: 3,5 tähteä

Kaupunki- ja maantienopeuksissa Corolla on mainio ajettava. Ohjaus on tunnokas, alusta toimii hienosti. Moottoritiellä auton keveys ja lyhyt akseliväli paljastuvat armotta. Navakat tuulenpuuskat heiluttelevat autoa yllättävästi − äärirajoilla mennään.

Tilat: 3 tähteä

Kokoluokasta riippumatta nykyautoissa on aina hyvin tilaa etupenkin tiikereille. Niin Corollankin tapauksessa. Tarakalle mahtuu kolme ihmistä hyvin kyytiin, tosin täysikasvuisilla ilmatila loppuu takana kesken. Tavaratila on varsin iso, mutta lastausaukko ahdas.

Suorituskyky: 2 tähteä

1,6-litrainen bensamoottori liikuttaa autoa asiallisesti eteenpäin, mutta portaaton automaattivaihteisto ja kierroskone eivät ole hyvä yhdistelmä. Jos yhtään haluaa kiihdyttää, konetta pitää huudattaa 4 000-5 000-kierroksen tienoille ihan arkiajossakin. Kadunkulmissa sillä kerää jo katseita.

Kokonaisuus: 2,5 tähteä

Miljoonat ostajat eivät voi olla väärässä. Corollassa on paljon hyvää: perusmallin edullinen hinta, riittävät tilat ja luotettava tekniikka niistä päällimmäisinä. Meille suomalaisille ei vain tänä päivänä taida enää riittää, jos auto on ihan ok.

Julkaistu: 10.8.2018