Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Opel Insignia Country Tourer



Tuulilasin koeajossa Opel Insignia Country Tourer

Insignia Country Tourer dieselkoneella on auto, jossa palikat ovat kohdallaan.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Antti Vettenranta

Opel Insignia Country Tourerin koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 6/2018.

Viimeiseksi oikeaksi Opeliksi tämänkin lehden sivuilla nimetty Insignia on saanut kahtiajakautuneet arviot alan asiantuntijoilta. Varsinkin farmarina Insignia on kauniin linjakas, eikä ajettavuudesta ole löytynyt lievää uraherkkyyttä lukuunottamatta juuri moitittavaa. Tilojen ja ajosennon puolesta autoa on myös kiitelty, mutta samalla kritiikkiä on annettu erityisesti auton polttoaineenkulutusta kohtaan – Insignian ostaminen bensiinimoottorilla vaatii nimittäin melkoisen liberaalia suhtautumista ajon taloudellisuuteen. Viime talvena koeajettu 260-hevosvoimainen bensaturbo imuroi sekalaisessa ajossa melkein 11 litraa sadalla kilometrillä, joten Insignia kaipaa toden teolla dieselmoottoria.

Monen muun ison farmarin tapaan myös Insigniaa on tarjolla korotettuna, maastohenkisenä Country Tourer -versiona. Vakiomallia 25 milliä ilmavammalla maavaralla varustetun auton tyyliin kuuluvat luonnollisesti myös mustat muovilevikkeet sekä karskimpaan muottiin muokatut etu-ja takapuskurit. Myös helmoista löytyy mustaa muovia. Varsinaisesta maastoautosta ei ole kyse, mutta Country Tourerilla selvittää tavanomaisen mökkitien ongelmitta.

Mainio dieselpata

Opelin 210-hevosvoimainen dieselmoottori istuu painavaan Insigniaan erinomaisen hyvin. Kahdeksanpykäläisellä automaatilla ei ole erityisiä ongelmia valita oikeita vaihteita peräti 480 Nm vääntävän koneen kaverina, vaan ajaminen on kaikin puolin mukavaa ja tuskatonta. Varsinkin koneen alavääntö on muhkeaa, sillä Opel käyttää tehokkaimman dieselmoottorinsa yhteydessä tuplaturboratkaisua. Porrastetusti puhaltelevat ahtimet tekevät vääntökäyrästä selkeästi laakeamman kuin parhaissakaan yhden ahtimen järjestelmissä.

Samalla tosin kasvaa myös polttoaineenkulutus. Opel lupaa yhdistelmäkulutukseksi 7,1 litran lukemia, mutta käytännössä myös dieselversio imuroi reilut 8 litraa – tämä on toki selvästi vähemmän kuin lähes samaan suorituskykyyn jäävä 260-hevosvoimainen bensaturbo nielee.

Insignian tietoviihdejärjestelmän suomennokset ovat edelleen ratkiriemukkaita. Vanhastaan tutun "kiertoajelutilan" ohella huomio kiinnittyi tällä kertaa myös Bluetooth-yhteyteen matkapuhelimen ja auton välillä. Kun puhelimen autoon liittäminen onnistui kertaheitolla, ilmoitti auto polleana, että "parittaminen onnistui".

Nelivetoisuus ei tee Insigniasta automaattisesti maastoautoa, mutta tavallista korkeampi maavara ja koria pajupuskien ohituksissa suojaavat muovit sopivat hyvin suomalaisiin olosuhteisiin.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTi BiTurbo

Hinta: 50 250 € (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, diesel, tuplaturbo

Iskutilavuus: 1 956 cm3

Teho: 154 kW (210 hv) / 4 000 r/min

Vääntö: 480 Nm / 1500 r/min

Voimansiirto: Neliveto, kahdeksanopeuksinen automaattivaihteisto

0−100 km/h: 7,9 s

Huippunopeus: 233 km/h

Yhd. EU-kulutus: 7,1 l/100 km

CO2-päästöt: 164 g/km

Mitat: Pituus 5 004 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 526 mm, akseliväli 2 737 mm, tavaratila 540 l

Omamassa: 1738 kg

Kenelle?

Kenelle tahansa, joka kaipaa ympärivuotiseen liikennöintiin sopivaa tilavaa perheautoa. Polttoaineenkulutus ei kuitenkaan saa olla ensisijaisena valintakriteerinä.

Ajettavuus: 4 tähteä

Insignian maastoversio on miellyttävä ajettava. Se etenee kaikissa olosuhteissa hyvin vakaasti, ennakoitavasti ja helposti. Yli viiden metrin pituus tietysti tuntuu kaupunkipyörityksessä ja parkkipaikkajahdissa.

Tilat: 5 tähteä

Sentit eivät lopu kesken missään kohdassa, ja farmariversion tavaratila on suorastaan juhlavan kokoinen. Ajoasennosta saa hyvin miellyttävän, ja säätövaraa riittää joka suuntaan hyvin.

Suorituskyky: 4 tähteä

Väkevä ja vääntävä dieselmoottori sopii painavan farmariauton luonteeseen mainiosti. Kaksi ahdinta tuottavat sen verran laakean vääntökäyrän, että ajaminen on mukavaa ja tuskatonta.

Kokonaisuus: 4 tähteä

Insignia kurottaa reilusti premium-luokkaan, ja se yltää monilta ominaisuuksiltaan kohtalaisen korkealle. Korotettu maastoversio on mukava tuttavuus. Se on ajo-ominaisuuksiltaan paljon parempi kuin keskiverto katumaasturi samalla rahalla.

Julkaistu: 29.6.2018