Autot ja liikenne
Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Kia Sorento

Tuulilasin koeajossa Kia Sorento

Kian malliston suurin auto on seitsemän hengen Sorento. Onko sillä mahdollisuuksia maastureiden kisassa?
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Petri Mulari
Mainos

Kia Sorenton koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 7/2018.

Vajaan viiden metrin mittaisten katumaastureiden luokassa on tunkua, eikä kovin monessa segmentissä ole näin laajaa hintahaitaria: halvimmillaan 4,7-metrisen, uuden katumaasturin voi ostaa alle 30 000 eurolla, mutta suunnilleen saman kokoluokan autoon saa käytettyä rahaa ääritapauksessa myös lähes kaksikymmenkertaisen määrän (Bentley Bentayga). Jossain näiden ääripäiden välimaastossa on kuitenkin se eniten myyvä hintaluokka, ja sieltä löytyy myös korealaisia vaihtoehtoja.

Kolmannen sukupolven Sorento näki päivänvalon vuonna 2014, seuraavan vuoden mallina. Etelä-Korean ohella Malesiassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa valmistettava auto on tietysti läheistä sukua konsernisisko Hyundai Santa Fe:lle: molemmat ovat valmistajansa kookkaimpia katumaastureita, Hyundai on tosin kymmenisen senttiä Kiaa lyhyempi.

Jenkkityylistä ajettavuutta

Sorento-mallistoa on lavennettu nyt myös sporttivivahteisella GT Line -versiolla. Tämä tarkoittaa Kian kielessä lähinnä visuaalista lisäarvoa, alustaan tai muuhun ei urheilullisuutta lisätä millään tavoin: nahkaverhoiltuihin istuimiin on ommeltu GT-Line -tikkaukset, pakoputkia on tuplaten ja autoon noustessa voi ottaa tukea astinlaudoista. Lisäksi mausteita löytyy esimerkiksi LED-sumuvalojen ja punaisten jarrusatuloiden muodossa.

Ajettavuuden puolesta urheilullisuus on siis kliseisesti sanottuna päälleliimattua. Omamassaltaan lähes 1 700-kiloinen, akseliväliltään melkein 2,8-metrinen jättiläinen ei nimittäin ole niitä vakaimpia ajettavia. Taajamanopeuksissa tämä luonteenpiirre ei haittaa. Sen sijaan yli 80 km/h vauhdeissa, varsinkin uraisemmilla teillä auton keula alkaa kiertää, ja etenemisestä tulee hieman seilaavaa. Ilmiö saattaa osittain johtua teräväolkaisista renkaista. On helppo todeta, että kokonaisuutena Sorento on viritetty enemmän jenkkityylisen pehmeäksi kuin eurooppalaisen täsmälliseksi.

Hyvin varusteltu

Suorituskyvyltään Sorento ei kuulu tämän luokan terävimpään kärkeen. Maltillisissa nopeuksissa 2,2-litrainen turbodiesel liikuttaa autoa kohtuullisesti, mutta ohituksissa kone käyttää huolellisesti koko tehoreservinsä. Moottori raksuttaa kylmänä melko äänekkäästi. Momentinmuuntimella varustettu automaattilaatikko miettii liikkeellelähdöissä aika pitkään, varsinkin jos sammutusautomatiikka on stumpannut moottorin risteyksessä.

Sorenton hinnat päättyen -malli tarjoaa hyvin kattavan varustearsenaalin ja jopa sopivan kokoiselle aikuiselle riittävät jalkatilat vakiovarusteisella viimeisellä penkkirivillä – sinne könyäminen on tosin hieman työlästä. Auton malli-ikä näkyy muissa ominaisuuksissa. Korealaiset ovat kehittyneet valtavasti alustasuunnittelussa juuri sen jälkeen kun Sorento näki päivänvalon neljä vuotta sitten.

Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business Luxury GT-Line

Hinta: 67 606 vakiovarustein

Moottori: Rivi-4, diesel, turbo

Iskutilavuus: 2 199 cm3

Teho: 147 kW (200 hv) / 3 800 r/min

Vääntö: 441 Nm / 1 750–2 750 r/min

Voimansiirto: Automaattisesti kytkeytyvä neliveto, kahdeksannopeuksinen automaattivaihteisto

0−100 km/h: 9,4 s

Huippunopeus: 205 km/h

Yhd. EU-kulutus: 6,2 l/100 km

CO2-päästöt: 164 g/km

Mitat: Pituus 4 800 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 690 mm, akselivälili 2 780mm, tavaratila 605 l

Omamassa: 1 686 kg

Kenelle?

Suurperheen katumaasturia kaipaavalle henkilölle, joka pelkää korjauskustannuksia. Kian seitsemän vuoden takuu pyyhkii nimittäin pöytää kaikkien muiden merkkien takuu­ehdoilla.

Ajettavuus: 3 tähteä

Nelivuotias Sorento ei ole tämän luokan terävintä kärkeä. Maantiellä se on aavistuksen levoton, eikä jousitus anna kovin täsmällistä kuvaa auton aikeista. Taajamavauhdeissa ongelmia ei ilmene. Automaattivaihteisto herää hitaasti.

Tilat: 4,5 tähteä

Sorento on juuri niin iso kuin tässä luokassa kuuluukin. Kahdella ensimmäisellä rivillä tilaa on mukavasti, ja viisipaikkaisena tavaratila on valtava. Jos kolmas rivi nostetaan esiin, kutistuu tila lähinnä terveisten viemiseen sopivaksi.

Suorituskyky: 3,5 tähteä

Iso dieselmoottori on vääntävä taajamissa, mutta maantiellä kaipaisi vielä lisäpuhtia ylärekisteriin. Toisaalta alusta on viritetty niin mukavuuspainotteiseksi, että lisävoima voisi antaa väärän kuvan auton ajettavuudesta reippaammassa menossa.

Kokonaisuus: 3 tähteä

Sorenton "lista läpi"-malli on niin runsaasti varusteltu, että se houkuttelee varmasti ostajia. Seitsemäs penkkirivikin on vakiovaruste. Ajettavuudessa Sorento ei pääse aivan samalle tasolle kovimpien kilpailijoidensa kanssa.

Julkaistu: 24.8.2018