Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Ford EcoSport



Tuulilasin koeajossa Ford EcoSport

Ford EcoSport on hämmentävä auto. Ja sporttipuvussa vieläkin hämmentävämpi.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Timo Pyykkö

Harvoin tulee nykyautoissa vastaan tilannetta, että koeajon jälkeen jää miettimään kenelle auto on tarkoitettu. Ford EcoSport on jo perusversiona sellainen, ja ST Line -varustelulla vaikutelma tehostuu entisestään.

EcoSport tuli Suomeen toisessa sukupolvessaan vuonna 2016. Se ei ollut kovin kaunis auto: korkea ja kapea kori yhdistettiin pieniin pyöriin ja pieniin pyöränaukkoihin. Visuaalinen vaikutelma oli kiikkerä.

EcoSportin lanseerausmaat kertovat siitä, mihin laite oli alunperin tarkoitettu. Ensiesittely tapahtui Intiassa, ja seuraavaksi se tuotiin myyntiin Brasiliassa. Euroopassa myytävät EcoSportit valmistetaan Romaniassa – ja suurin osa niistä myös myydään Itä-Euroopassa. Nyttemmin mallistoa tarjotaan myös muualla maailmassa - sitä voi ostaa niin pieniin autoihin ihastuneessa Japanissa kuin isompiin peleihin tottuneissa Australiassa ja Yhdysvalloissa.

Moderni alusta

Edullisen työvoiman valmistusmaa ei kuitenkaan tarkoita, että EcoSport olisi teknisesti vanhanaikainen. Se perustuu samaan pohjalevyyn kuin Fiesta, ja jakaa sekä vaihteistot että moottorit sen kanssa. Ohjaustuntuma on fordimaiseen tapaan erinomainen, eikä auton alustassa ole suuriin moitteisiin syytä. EcoSport on tältä osin juuri sitä miltä kuulostaakin – korkeakorinen Fiesta. EcoSportia olisi maailmalla tarjolla myös nelivetoisena, mutta Suomeen tätä versiota ei ainakaan tällä hetkellä tuoda. Mallin näennäinen edullisuus, korkea istuma-asento, hyvä näkyvyys ja hyvin kompaktin kokoinen takapenkki tarkoittanevat, että uusi faceliftattu EcoSport löytää ostajia etenkin varttuneemman väen keskuudesta.

Mutta kun EcoSportiin yhdistetään Fordin urheiluhenkinen ST Line -varustus, homma muuttuu erikoiseksi. Sisustukseen tule aimo annos nahkaa, punaisia tikkauksia ja muuta urheiluhenkistä. Konehuoneeseen on tarjolla yksilitrainen turbokolmonen sekä 125- että 140-hevosvoimaisena viritysversiona Kumpikaan niistä ei tarjoa erityisen urheilullista ajokokemusta – joskaan ST-koristelun ohella mikään EcoSportissa ei sinänsä edes vaadi lisää tehoa.

Ei Eco eikä Sport

Fordilla on yhä tekemistä EcoSportin kanssa. Ajoasento on kelvollinen, mutta rattipylvään alapuoliset suojamuovit työntyvät sen verran pitkälle, että 189-senttisen kuljettajan taiteilu ulos autosta on aavistuksen hankalaa muovien ottaessa polveen kiinni. Myös merkin Sync 3 -viihdejärjestelmä on auttamattoman vanhanaikaisen oloinen, vaikka Apple Car Play ja Android Auto listalta löytyvätkin.

Ford on tehnyt pienen katumaasturin, jossa on paljon hyvää ja jotain huonoa - mutta se ei ole oikein Eco, eikä oikein Sport. Eikä ST Line -varustelu muuta asiaa.

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost ST Line

Hinta: 24 288 (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-3, bensiini, turboahdin

Iskutilavuus: 999 cm3

Teho: 102 kW (140 hv) / 6 000 r/min

Vääntö: 180 Nm / 1 400–4 000 r/min

Voimansiirto: Etuveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto

0−100 km/h: 11,8 s

Huippunopeus: 188 km/h

Yhd. EU-kulutus: 5,2 l/100 km

CO2-päästöt: 119 g/km

Mitat: Pituus 4 273 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 650 mm, akseliväli 2 519 mm, tavaratila 333 l

Omamassa: 1 280 kg

Kenelle?

EcoSport on sen verran pieni laite, ettei siitä ole perheautoksi enää nykymittapuulla. Samaan alustaan tehty Fiesta tarjoaa jopa reilummat sisätilat, joten jos polvi vielä nousee notkeasti, kannattaa ennemmin ostaa se.

Ajettavuus: 3,5 tähteä

Perusajettavuus on kunnossa. Ohjaus on fordimaiseen tapaan erinomainen, mutta erityisen urheilullista tuntumaa EcoSport ei tarjoa. Korkea kori nojaa nopeissa kaarteissa, ja vaikka alusta on koko ajan looginen, etenee pikkumaasturilla mieluummin leppoisasti.

Tilat: 2 tähteä

EcoSport on auttamatta ahdas. Tällä kertaa tilanpuute näkyy jopa etupenkillä, sillä ohjauspylvään muovikuoret työntyvät niin ulos, että ne ottavat selvästi polveen kiinni autosta poistuttaessa. Loputkin tilat ovat lähinnä juuri ja juuri riittävät.

Suorituskyky: 3 tähteä

Fordin 140-hevosvoimainen turbokolmonen on käytökseltään jouheva ja notkea, ja tarjoaa tähän alustaan ja koriin riittävän kulun. Kuten muutkin pienet moottorit, myös tämä litrainen alkaa puutumaan suurissa nopeuksissa, ahtimesta huolimatta.

Kokonaisuus: 3 tähteä

EcoSport ST Line jättää hämmentävän vaikutelman. Se olisi varmasti riittävän hyvä auto ilman päälleliimattua urheilullisuutta.

Julkaistu: 6.7.2018