Tuulilasi

Tuulilasi korkkasi uudistuvan E-sarjan ohjaamon – etupenkki houkuttelee

1


Tuulilasi korkkasi uudistuvan E-sarjan ohjaamon – etupenkki houkuttelee

Uudistuvassa Mercedes-Benz E-sarjassa panostetaan kojetaulun näyttöjen kasvavan informaation käytettävyyteen. Ennakkotutustumisen perusteella käyttölogiikassa on onnistuttu erinomaisesti.
Teksti Timo Suomala
Kuvat Daimler

Täysin uudistuva Mercedes-Benz E-sarja esitellään virallisesti yleisölle tammikuun 11. päivä Detroitin autonäyttelyssä. Pääsimme kuitenkin tutustumaan ennakkoon uutuuden sisustaan tehtaan Sindelfingenin studiolla Stuttgartissa, jossa mm. kaikki Mercedes- konseptit kuvataan ennen julkistamistaan.

Uudistuvan E-sarjan kojetaulun muotoilu toteuttaa melko tarkasti Frankfurtissa esitellyn futuristisesti aerodynamiikkaa tutkivan IAA-konseptin muotoja. Suurimpana erona on konseptin ohjaamon sinisten led-valojen värjäämien valkoisten ja hopeiden pintojen materiaalien muuttuminen nahaksi ja aidoksi puuksi. E-sarjan ohjaamoon on tulossa tarjolle uusia, aiempaa rohkeampia mustan, harmaan sekä tummien ja vaaleiden ruskeiden herkullisia väriyhdistelmiä. Rauhallisesti aaltoilevan kojetaulun muodot jatkuvat pehmeästi etuovien paneelien muotoihin.

Uuden E-sarjan perusmittaristo rakentuu analogisesta nopeus- ja kierrosmittarista, joiden välissä on seitsemäntuumainen TFT-näyttö. Mittariston oikealla puolella oleva kojetaulun keskinäyttö on tällöin 8,4-tuumainen.

Nyt kokeiltavana ollut kahden näytön järjestelmä tottelee nimeä Comand Online. Molemmat värinäytöt ovat kooltaan 12,3-tuumaiset. Vasemmanpuoleinen näyttö toimii mittaristona ja oikeanpuoleisesta ohjataan auton ja multimedian toimintoja. Näyttöpaneelit on yhdistetty yhdeksi yhtenäiseksi informaatioalueeksi yhdellä mineraalilasilla. Näyttökokonaisuuden taustavalaistus luo kookkaalle näyttökokonaisuudelle kevyemmän ilmeen. Kuljettaja voi muokata molempien näyttöjen näkymää valitsemalla kolmesta eri tyylivaihtoehdosta: Classic, Sport tai Progressive.

HDI-tason näyttöjä ohjataan monitoimiohjauspyörässä olevalla kahdella sormilla käytettävällä kosketuspinnalla, touch padilla. Vasemmanpuoleisella ohjataan loogisesti mittaristonäyttöä ja oikeanpuoleisella keskinäyttöä. Molempien näyttöjen valikoissa liikutaan pysty- ja vaakasuuntaisin pyyhkäisyliikkein. Kosketuspintojen keskellä on painokytkin, jolla valitut toiminnot hyväksytään.

Ohjauspyörän kosketuspintakytkimet ovat uudessa E-sarjassa aina vakiona riippumatta valitusta mittariston ja näytön yhdistelmästä. Kytkimet toimivat myös hanskat kädessä. Tämä on hyvä uutinen meille pohjoisemman Euroopan kuljettajille, joille auton starttaaminen lämpimästä tallista ei valitettavasti ole aina realismia.

Itse näyttöpaneelit ovat samat, jotka löytyvät S-sarjalaisen kojetaulusta. Käyttöliittymäsuunnittelija Oliver Fritzin mukaan E-sarjassa käytettävä ohjelmisto on kuitenkin uudempi ja nopeampi kuin S-sarjan.

Viiden minuutin valikkosurffaamisen jälkeen alkaa E-sarjan ratin takana päästä jyvälle siitä nopeudesta ja herkkyydestä, jolla ohjauspyörän kosketuspinnat toimivat. Heti aluksi heräsi epäilys toistuvista vahinkopyyhkäisyistä, mutta toimintoihin vaadittavan kosketusherkkyyden säätämisellä on nopean tutustumisen perusteella vältytty vahinkovalinnoilta. Toimintojen käyttäminen onnistuu padien ansiosta sujuvasti peukaloilla käsiä ohjauspyörästä irrottamatta. Näytöissä aukeavien valikkojen graafista ilmettä on uudistettu, mutta käyttölogiikka on tunnistettavissa. Nykyisten mallien valikkojen käyttöön tottunut kuljettaja ei joudu turhan haastaviin tilanteisiin valikoissa seikkaillessaan. Suuret näytöt mahdollistavat niissä näytettävän informaation reilun koon, mikä helpottaa ja nopeuttaa lukemista. Ja mikä parasta, huolimatta näyttöjen majesteettisesta koosta, on ne onnistuttu istuttamaan E-sarjalaisen kojetauluun luonnolliselta vaikuttavalla tavalla. Näyttösetti ei törrötä irvokkaasti tai muodosta mautonta, ylikokoista laattapintaa keskelle kuljettajan toimistoa.

Ohjauspyörän kosketuspintojen lisäksi keskinäyttöä voi ohjata myös mm. C-sarjasta tutulla keskikonsolin pyöreällä Comand controller ohjaimella tai Linguatronic-puheohjauksella. Pyöreän ohjainkiekon yhteyteen on saatavilla lisävarusteena erillinen kosketuspinta ohjain, jolla keskinäytön toimintoja voi myös ohjata.

Mittaristonäytössä kierroslukumittarin sisältöä voi halutessaan muokata. Sen voi korvata esimerkiksi navigaattorin kartalla. Navigaattori on Comand Online- järjestelmän yhteydessä aina vakiona. Innokkaimmat suunnistajat voivat asettaa navigaattorin erilaiset näkymät mittaristonäytön lisäksi myös keskinäyttöön. Ajo-ohjeet voidaan samanaikaisesti heijastaa myös ensikertaa E-sarjaan saataville tulevaan, tuulilasiin heijastettavaan hud-näyttöön. Luonnollisesti navigoinnin kolminkertaisen varmistamisen sijaan näytöt voidaan valjastaa laajemman informaation näyttämiseen. Keskinäyttö voidaan jakaa vielä erikseen kaksoisnäkymään.

Hilpeänä yksityiskohtana mainittakoon navigaattorissa näkyvien huoltoasemien kohdalla näkyvä polttoaineen litrahinta. Auto tunnistaa automaattisesti tarvittavan polttoaineen laadun ja näyttää sen hinnan kullakin asemalla. Toiminto perustuu Connect Me- palvelu-huoltosovellukseen. Sovellus tulee saataville Suomen markkinoille ensi vuoden kuluessa.

Kojetaulusta löytyy pikakytkimet radion, navigaattorin, ilmastoinnin, median ja auton toimintojen säätöihin. Tällöin suoria toimintoja varten ei tarvitse käydä valikkotasoja läpi.

Auton käytetyimpiä toimintoja voi puolestaan koota haluamaansa järjestykseen suosikkivalikkoon, josta niiden käyttö on nopeampaa. Näyttöjen suhteen Mercedeksen periaate pitää uudessa E-sarjalaisessakin, eikä kumpaakaan näyttöön ole sisällytetty kosketustoimintoja.

Uuden E-sarjan sisätilat antavat erinomaisen ensivaikutelman. Etupenkillä tilat ovat väljät ja kyynärtila riittää hyvin. E-sarjaan on tarjolla viisi istuinversiota. Jakkaran perusversio tarjoaa pikatuntumalla hyvän yhdistelmän mukavuutta ja tukea. Sivuttaistuki lisääntyy Avantgarde-tasolla. AMG-tason jakkarassa istutaan jo todella tukevasti, eikä koeistuja voi olla hymyilemättä sitä tilannetta, missä tuki tulee tarpeeseen.

Taksitolpalla kyytiin nousevia odottaa aiempaa paremmat takapolvitilat. Vaikka kuljettajan mitta rikkoisi 190 sentin mitan, istuu vastaavan mittainen kyytiläinen takapenkillä mukavasti polvet suorassa. Myös pääntila riittää ryhdikkääseen istuma-asentoon. Ohjaamoon tunnelmaa voi virittää mieleisekseen peräti 64:llä eri värisävyllä.

Huolimatta kojetaulun alleviivatusta digitaalisuudesta, löytyy sieltä ihan perinteinen, premium-henkinen analoginen kello. Ajannäyttäjän toimittaa tunnettu kellomerkki IWC.

Uuden E-sarjan lisävarusteluettelo muodostuu todennäköisesti melko pitkäksi.  Esitellyissä autoissa pääsimme kokeilemaan mm. Burmeisterin 1 450 wattista, 23 kaiuttimen äänentoistojärjestelmää. Sen äänenlaatu tarjoaa vaikuttavan kokemuksen kriittisellekin musiikkidiggarille riippumatta siitä, kaikuuko kajareista kirkkokuoro vai räyhääkö hard-rock äänisäädön yläasteikolla. Uusi E-sarja on myös ensimmäinen Mercedes, johon tulee saataville kännykän langaton lataus. Esittelyssä olleista autoista löytyi myös S-sarjasta tuttu istuimen R-painike, ns. herrasmiespainike, jolla kuljettaja voi avustaa etumatkustajaa istuimen säätämisessä. Vakiona kaikista E-sarjalaisista puolestaan löytyy avaimeton käynnistys.

Tavaratilan mitoista ei luonnollisesti mainittu vielä mitään. Nopea kurkistus esittelyjen välillä naamioitujen autojen luukun alle paljastaa kookkaan tavaratilan. Syvyyttä on sen verran, että tilan perälle ylettyminen vaatii jo kurottautumista.

Naamioinnista ja valaistuksen hämäryydestä huolimatta E-sarjan ulkomuodoista sai hyvän käsityksen. Korin muotoilu ei tarjoa räväköitä yllätyksiä vaan toteuttaa nöyrästi S- ja C-sarjoissa toteutettua, poistuvaa Eemeliä selvästi pyöreämpää muotokieltä. Muotoilulta toivoisi ehkä pykälää rohkeampaa asennetta. Perusteellisemman korimuotoilun arvioinnin suoritamme vasta auton virallisen esittelyn jälkeen kirkkaassa päivänvalossa. Uusi E-sarja toteuttaa kolmea varustelutasoa: Avantgarde, Exclusive ja Designo.

Suomeen uutuus saapuu loppukeväällä, maalis-huhtikuussa 2016. E-sarjan Suomen myynti käynnistyy sedanmallin kahdella voimanlähteellä: E200 bensiinimoottorilla ja E220d dieselmoottorilla. Molemmat tarjoillaan 9-vaihteisella automaattivaihteistolla. Hinnat selviävät ennen vuoden vaihdetta. Ensitietojen mukaan luvassa on maltillinen korotus hintoihin.

Uuden sukupolven farmarit seuraavat ensi vuoden syksyllä syys-lokakuussa. Kaksiovinen Coupé ja avokattoinen Cabriolet uusiutuvat uuteen ilmeeseen vuoden 2017 aikana. Ladattava hybridimalli tulee liittymään uuden E-sarjan valikoimaan. Maakaasuversio sen sijaan ei ainakaan heti kuulu uutuuden mallivalikoimaan.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 1.1.2016