Tuulilasi

Tutkimus: ääniohjaus häiritsee huomattavasti kuljettajan keskittymistä – Applen Siri surkein

Tutkimus: ääniohjaus häiritsee huomattavasti kuljettajan keskittymistä – Applen Siri surkein

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan modernit ääniohjattavat viihde- ja navigaatiojärjestelmät vievät kuljettajan huomion liikenteestä jopa pahemmin kuin perinteiset järjestelmät.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ford
Mainos

Utahin yliopistossa suoritetussa tutkimuksessa havaittiin, että mitä monimutkaisempia ääniohjauksella suoritettavat toimenpiteet ovat, sitä enemmän ne häiritsevät kuljettajaa ajon aikana.

Yksi tutkimuksen huomioista oli, että ääniohjauksen käyttäminen häiritsi kuljettajan keskittymistä enemmän kuin esimerkiksi tavallinen puhelimeen puhuminen. Monilla järjestelmillä pystyi ohjaamaan myös auton omia toimintoja.

Sirin tapauksessa kuljettaja pystyi tekemään Facebook- ja Twitter-päivityksiä äänikomentojen avulla. Tällöin kuljettajan keskittyminen herpaantui ajamisesta todella paljon, sillä tekstin ”kirjoittaminen” päässä on haastavaa aivotyötä eikä kovin luonnollista.

Siri on äänellä ohjattavista järjestelmistä itse asiassa kaikista monipuolisin ja kehittynein, mutta myös eniten kuljettajan huomiota vaativa. Poikkeuksiakin löytyi, sillä Toyotan Entune ja Hyundain Blue Link eivät vieneet kuljettajan huomiota sen enempää kuin apukuljettajalle puhuminen.

Heikoimmat tulokset autonvalmistajien ääniohjausjärjestelmistä saivat Mercedes Benz Comand- ja Chevrolet MyLink -järjestelmät. Edellä mainittuja tutkijat eivät suosittele käyttämään lainkaan.

Tutkimus suoritettiin vuosina 2013–2014. Testihenkilöt ajoivat sekä normaalin liikenteen seassa että simulaattorilla. Tärkein tekijä ääniohjauksen sujuvuuteen oli tarkka puheentunnistus. Keskittymistä häiritsee eniten, jos puhekomentoja joutuu toistamaan useamman kerran peräkkäin.

Alla taulukko eri järjestelmien häiritsevyydestä:

Lisää tietoa tutkimuksesta Utahin yliopiston sivulta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 15.10.2014