
Teknologia kertoo kauppiaalle, missä asiakkaat kulkevat.
Tuomas Wuoti oli ehtinyt työskennellä kokkina ruotsalaisessa Michelintähtiravintolassa, tehdä sekalaisia myyntihommia ja valmistua ammattikorkeakoulusta yrittäjäopinnoista. Opintojensa ohessa hän oli ollut perustamassa startup-hautomo Boost Turkua.
”Siellä oli kolme teknistä kaveria Åbo Akademista. Heillä oli kurssi, jossa piti tehdä teknologiasta kaupallista. Heillä oli sisätilapaikannusteknologiaa. Pojat kysyivät, haluanko lähteä mukaan heidän yritykseensä vetämään kaupallista puolta. He voisivat keskittyä teknologiaan.”
Wuoti oli vuoden ajan kerännyt rahaa maailmanympärysmatkaa varten. Hän päätti panna rahat yritykseen. Syntyi Walkbase yhdessä Niclas Jernin, Gabriel Nymanin ja Björn Sjölundin kanssa. Walkbasen toiminta perustuu paikannusteknologiaan. Älypuhelinten wifi-verkkoa seuraamalla voidaan määrittää kaupan sisällä, missä asiakkaat liikkuvat, mitä tekevät ja kuinka kauan.
”Verkkokaupassa pystyy analysoimaan tarkkaan, miten asiakkaat liikkuvat ja mitä he ostavat. Tavoitteemme on tuoda verkkokaupan analytiikka fyysiseen kauppaan”, Wuoti sanoo.
Iso-Britannian BMW:n analytiikalla selvitetään esimerkiksi sitä, mikä auto ikkunassa saa ihmiset pysähtymään ikkunan ääreen.
Image ja Slush valitsivat kymmenen kasvuyrittäjää, joita kannattaa nyt seurata. Slush-tapahtuma järjestetään 18.–19.11. Helsingin Messukeskuksessa.