Tuulilasi

Tulossa: Renault Austral, Volkswagen ID. Buzz, Ford Ranger Raptor ja Polestar O2 – Uutta auringon alla

Tulossa: Renault Austral, Volkswagen ID. Buzz, Ford Ranger Raptor ja Polestar O2 – Uutta auringon alla
Australin olemuksessa on jyhkeyttä, jota sen edeltäjässä Kadjarissa ei ollut. Muodot eivät ole radikaalit, mutta ei niiden tässä luokassa tarvitsekaan olla.
Julkaistu: 13.4.2022

C-segmentin katumaastureiden valtakausi tuntuu jatkuvan. Kilpailukykyinen malli tässä autoluokassa on ehdoton edellytys menestykseen koko Euroopassa, ja niin myös Suomessa. Renaultilla on toki ollut tarjolla tähän luokkaan Nissan Qahqain sisarmalli Kadjar, mutta se ei ole saavuttanut japanilaissisareen verrattavaa menestystä. Auto ei ole niin sanotusti puhutellut ostajia.

Uusi Austral korvaa Renaultin mallistossa itse asiassa kaksi mallia: Kadjarin lisäksi isomman Koleoksen. Australilla on pituutta 4,51 metriä, joka on reilut viisi senttiä Kadjaria enemmän. Tämä kasvu on tullut myös auton akseliväliin. Austral perustuu Nissan-Renault-allianssin CMF-CD-pohjarakenteeseen, jonka ensimmäinen Renault-merkkinen auto Austral on. Uuden rakenteen myötä auton tilankäyttö on tehokasta. Tavaratila vetää parhaimmillaan 575 litraa.

Toisin kuin tuore sisarmalli Megane Electric, Austral ei tule tarjolle täyssähköisenä. Kaikki Australin voimalinjat ovat kuitenkin jollakin tavalla sähköistettyjä. Malliston perusversiot ovat 12 voltin järjestelmällä varustettuja kevythybridejä. Tarjolla on myös järeämpi, 48 voltin kevythybridi.

Australin ohjaamo edustaa nykyaikaa isoine 12-tuumaisine näyttöineen. Tietoviihdejärjestelmässä pyörivät Googlen ohjelmistot.

Edellä mainittujen lisäksi Australissa debytoidaan E-Tech Hybrid -täyshybridi, joka on tarjolla joko 160- tai 200-heppaisena. Siinä yhdistyy 1,2-litrainen turboahdettu kolmipyttyinen kahteen sähkömoottoriin. Toinen sähkömoottoreista on ns. starttigeneraattori ja toinen autoa liikuttava 50-kilowattinen moottori. Renault mainostaa, että uudella hybridillä Australin kulutus olisi vaivaiset 4,6 l/100 km, mikä on tällaiselle isohkolle autolle todella hyvä lukema. Toisena teknisenä erikoisuutena Australiin on tarjolla nelipyöräohjaus.

Auton sisällä Renault on myös uudistanut ilmettään. Ohjaamoa dominoivat isot näytöt, jotka käyttävät nyt Googlen ohjelmistoja Polestarin tapaan. Tietoviihdejärjestelmä on myös päivitettävissä etänä tulevaisuutta varten.

Australit tullaan valmistamaan Espanjassa. Auton myynti starttaa kesällä 2022. Suomeen Austral rantautuu loppuvuodesta.

Volkswagen ID. Buzz

Hippibussi tekee paluun täyssähköisenä. 4,7-metrinen ID. Buzz hakee inspiraationsa legendaarisesta Kleinbussista. Tilaa perusmallissa on viidelle aikuiselle ja huimat 1,1 kuutiota tavaroille – tarjolla on myös pakettiautoversio. Tekniikka on tuttua ID.4:sta. Buzz perustuu MEB-rakenteeseen, ja siinä on 77 kWh akku. ID. Buzz rantautuu Suomeen syksyllä.

Ford Ranger Raptor

Uusi Rangerin lava-autosukupolvi esiteltiin ensin Raptor-mallina. Edeltävän Ranger Raptorin moottori vaihtuu dieselistä 3-litraiseen Ecoboost bensa-V6:een. Tehoa irtoaa 288 hv ja vääntöä 491 Nm. Iskarit Raptoriin tulevat FOX:ilta. Raptor on myös ensimmäinen Eurooppaan saapuva uusi Ranger, asiakastoimitusten pitäisi alkaa loppukesästä 2022.

Polestar 02 Concept

Tuoreeksi automerkiksi Polestar esittelee uusia malleja kovaan tahtiin. 02 Concept on kovalla, avattavalla katolla varustettu täyssähköinen ja todella virtaviivaisen näköinen avoauto. Polestarilta luvataan, että 02 on suorituskykyisyyden lisäksi myös hyvä ajaa. Seuraavan kolmen vuoden aikana Polestar tuo markkinoille kolme uutta täyssähkömallia.
Kommentoi »