
C-segmentin katumaastureiden valtakausi tuntuu jatkuvan. Kilpailukykyinen malli tässä autoluokassa on ehdoton edellytys menestykseen koko Euroopassa, ja niin myös Suomessa. Renaultilla on toki ollut tarjolla tähän luokkaan Nissan Qahqain sisarmalli Kadjar, mutta se ei ole saavuttanut japanilaissisareen verrattavaa menestystä. Auto ei ole niin sanotusti puhutellut ostajia.
Uusi Austral korvaa Renaultin mallistossa itse asiassa kaksi mallia: Kadjarin lisäksi isomman Koleoksen. Australilla on pituutta 4,51 metriä, joka on reilut viisi senttiä Kadjaria enemmän. Tämä kasvu on tullut myös auton akseliväliin. Austral perustuu Nissan-Renault-allianssin CMF-CD-pohjarakenteeseen, jonka ensimmäinen Renault-merkkinen auto Austral on. Uuden rakenteen myötä auton tilankäyttö on tehokasta. Tavaratila vetää parhaimmillaan 575 litraa.
Toisin kuin tuore sisarmalli Megane Electric, Austral ei tule tarjolle täyssähköisenä. Kaikki Australin voimalinjat ovat kuitenkin jollakin tavalla sähköistettyjä. Malliston perusversiot ovat 12 voltin järjestelmällä varustettuja kevythybridejä. Tarjolla on myös järeämpi, 48 voltin kevythybridi.
Edellä mainittujen lisäksi Australissa debytoidaan E-Tech Hybrid -täyshybridi, joka on tarjolla joko 160- tai 200-heppaisena. Siinä yhdistyy 1,2-litrainen turboahdettu kolmipyttyinen kahteen sähkömoottoriin. Toinen sähkömoottoreista on ns. starttigeneraattori ja toinen autoa liikuttava 50-kilowattinen moottori. Renault mainostaa, että uudella hybridillä Australin kulutus olisi vaivaiset 4,6 l/100 km, mikä on tällaiselle isohkolle autolle todella hyvä lukema. Toisena teknisenä erikoisuutena Australiin on tarjolla nelipyöräohjaus.
Auton sisällä Renault on myös uudistanut ilmettään. Ohjaamoa dominoivat isot näytöt, jotka käyttävät nyt Googlen ohjelmistoja Polestarin tapaan. Tietoviihdejärjestelmä on myös päivitettävissä etänä tulevaisuutta varten.
Australit tullaan valmistamaan Espanjassa. Auton myynti starttaa kesällä 2022. Suomeen Austral rantautuu loppuvuodesta.