Tuulilasi

Tulossa: Kia Niro – Moniosaajan muotoilu ottaa ison harppauksen eteenpäin

Tulossa: Kia Niro – Moniosaajan muotoilu ottaa ison harppauksen eteenpäin
Uusi Kia Niro on rohkeammin muotoiltu kuin edeltäjänsä. Tummat koristepaneelit erottavat Niron selkeästi muista ­crossovereista.
Julkaistu: 9.3.2022

Ykkössukupolven Kia Niro oli erittäin onnistunut malli. Se yhdisti fiksusti useita erilaisia voimalinjavaihtoehtoja: autoa tarjottiin niin perushybridinä, lataushybridinä kuin täyssähkömallinakin. Kun korimalli oli nykytyylinen cross­over, ja muodot kaikkia miellyttävät, oli menestysresepti valmis.

Alkuperäinen Niro oli myös tilava auto, etenkin takatilojen suhteen. Suomessa ykköskopan Niroja on liikenteessä hiukan alle 5 000 kpl, joten ne ovat arkea suomalaisessa katukuvassa. Tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla markkinoille saapuvalle toiselle sukupolvelle voi siis ladata odotuksia.

Niron muotoilu ottaa nyt ison harppauksen eteenpäin. Uutta ovat mm. mustat koristepaneelit, jotka sijaitsevat lokasuojan ympärilla ja kyljessä sekä takaosassa c-pilarissa. Myös ajovalot ovat persoonalliset eikä Niro varmasti sekoitu mihinkään muuhun liikenteessä jo olevaan autoon.

Niron ohjaamo on selkeästi aiempaa modernimpi. Hallintalaitteissa on paljon samaa kuin EVB-sähköautossa.

Voimalinjapuolella Niro jatkaa samaa kaavaa kuin edeltäjänsä. Tarjolla ovat edelleen normihybridi, lataushybridi ja täyssähkömali. Teknisiä tietoja moottoreista ja voimalinjoista Kia ei ole vielä julkistanut. Luvassa tuskin on kovin suurta mullistusta, vaan vanhoja voimalinjoja on kehitetty eteenpäin.

Alkuperäinen Niro oli myös yksi sähköautoilun pioneerimalleja Euroopassa, koska se tarjosi ison akun ja erinomaisen toimintamatkan. Suurimpana parannustoiveena aiempiin sähkö-Niroihin ovat kasvaneet latausnopeudet ja parempi saatavuus. Kysyntäähän sähkö-Nirolle olisi ollut, mutta Kia ei kovin monta autoa pystynyt Suomeen toimittamaan.

Ohjaamossa Nirossa puhaltavat myös uudet tuulet. Ratti ja hallintalaitekonsepti ovat tuttuja EV6-sähköautosta. Mittaristo yhdistyy yhtenä kokonaisena paneelina tietoviihdenäytöön. Ilmastoinnille on oma ohjauspaneelinsa, mikä on erinomainen asia. Ratti on kaksipuolainen, samoin kuin EV6-mallissa. Auton vaihdevalitsin on jatkossa iso pyöreä pylpyrä keskikonsolissa.

1 kommentti