Tuulilasi

Tuleeko tästä täyssähköisestä Skodasta uusi kansansuosikki?

Tuleeko tästä täyssähköisestä Skodasta uusi kansansuosikki?
Škoda EnyaQ iV on ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin täyssähköautojen MEB-perustekniikkaan. Valittavissa on kolme akkukokoa ja viisi tehoversiota.
Julkaistu: 7.5.2020

Täyssähkö-katumaasturimalli valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

"Enyaq iV merkitsee Škodalle uuden aikakauden alkua. Se on E-Mobility-avauksemme keulakuva. Sillä me teemme sähköllä ajamisesta Simply Cleveriä, koska toimintamatkat ovat pitkät ja latausajat lyhyet”, sanoo Skodan pääjohtaja Bernhard Maier.

Škodan ensimmäinen täyssähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto soveltuu myös pitkille matkoille, sillä sen WLTP-kulutusmittauksen mukainen toimintamatka on jopa 500* kilometriä, ja sen akun voi pikaladata. Auton rakenneratkaisujen ansiosta suunnittelijoiden on ollut mahdollista loihtia Škoda Enyaq iV:n sisätilat täysin uudenlaisiksi. Lisäksi Enyaq iV:ssä on huippuluokan liitettävyysmahdollisuudet ja tietoviihdejärjestelmät, sekä Skodan Simply Clever -ratkaisut.

Škodan ensimmäinen täyssähkö-katumaasturi on 4648 mm pitkä, 1877 mm leveä ja 1618 mm korkea. Akseliväli on 2765 mm ja tavaratilan tilavuus 585 litraa. Tavaratilan kuormauskorkeus on katumaasturimalliksi matala, minkä ansiosta painavampienkin tavaroiden kuormaaminen on helpompaa.

Uutuuden sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2020 lopulla. Lanseeraus eri maissa on suunniteltu alkuvuoteen 2021. Alkuvaiheessa myyntiin tulee Founder’s Edition -erikoismalli, jossa on erikoisvarustus ja muista Enyaq-malleista erottuva ulkonäkö. Sitä tullaan valmistamaan 1895 kappaleen rajoitettu erä kunnioittamaan Škodan perustamista vuonna 1895 ja siitä kulunutta 125 vuotta.

Tarjolla kaksi vetotapaa, kolme akkukokoa ja viisi tehoversiota

Perusmalleissa on taakse asennettu moottori ja takaveto. Tehokkaimmissa malleissa on eteen asennetulla toisella sähkömoottorilla toteutuva neliveto. Tehokkaimmalla mallilla voidaan vetää jopa 1200 kilon perävaunua. Tarjolla on kaikkiaan viisi tehoversiota ja kolme akkukokoa. Valitusta tehoversiosta riippuu, onko autossa takaveto vai neliveto. Tehokkaiden akkujen, pienen vierinvastuksen renkaiden ja katumaasturimalliksi erinomaisen aerodynamiikan (cd alkaen 0,27) ansiosta Enyaqin toimintamatka on WLTP-kulutusmittauksen perusteella jopa 500* kilometriä.

"Täyssähköautomallien skaalautuvan perustekniikan ansiosta pystymme tarjoamaan ENYAQ iV -mallista monia eri versioita erilaisilla painotuksilla. Niitä ovat esimerkiksi perheautoksi suunniteltu perusmalli, jossa on reilut tilat ja mainio toimivuus, ja pitkien ajomatkojen malli ihmisille, joille pitkä toimintamatka on se kaikkein tärkein ominaisuus, sekä suorituskykyinen malli heille, jotka haluavat täyssähköautollakin nauttia maksimaalisesta suorituskyvystä", sanoo Skodan teknisestä tuotekehityksestä vastaava hallituksen jäsen Christian Strube.

Perusmalli on Škoda Enyaq iV 50, jonka litiumioniakun bruttokapasiteetti on 55 kWh (nettokapasiteetti 52 kWh). Taakse asennetun sähkömoottorin teho on 109 kW, ja toimintamatka on 340* kilometriä. Teholtaan 132-kilowattisen iV 60 -mallin toimintamatka on 390* kilometriä. Tämän automallin akun kapasiteetti on 62 kWh (nettokapasiteetti 58 kWh). Takavetoisen ja 150 kilowatin tehoisen iV 80 -mallin toimintamatka on WLTP-kulutusmittausajon perusteella noin 500* km. Sen akkukapasiteetti on 82 kWh (nettokapasiteetti 77 kWh). Tämänkokoinen akku on myös niissä kahdessa mallissa, joissa on lisänä sähkömoottori myös edessä: nelivetoisten 80X- ja vRS-mallien tehot ovat 195 kW ja 225 kW. Malliston suorituskykyisin auto kiihtyy 6,2 sekunnissa nollasta sataan ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h. Kummankin nelivetoisen mallin toimintamatka on 460* kilometriä.

Pikalatauksella akku latautuu 80-prosenttisesti jo 40 minuutissa

Auton akku voidaan ladata kolmella eri tavalla. Tavallisesta 230 voltin kotitalouspistorasiasta akkua voidaan ladata 2,3 kW:n teholla. Julkisella tai kiinteistöön asennetulla 11 kilowatin latauslaitteella akku saadaan ladattua vaikka yön aikana. Silloin akun lataaminen kestää akun koosta riippuen 6‒8 tuntia. Kolmantena vaihtoehtona ovat julkiset latausasemat, joiden lataustavoista nopein on 125 kW:n DC-tasavirtapikalataus. Sillä akun varaustilan saa nostettua 10 prosentista 80 prosenttiin jo 40 minuutissa*.

Enyaq iV:ssä on edistykselliset liitettävyysmahdollisuudet ja tietoviihdejärjestelmät: Kuljettaja näkee kaiken tärkeän tiedon vapaasti kojelaudassa seisovasta 13-tuumaisesta keskusnäytöstä sekä tarjolla olevasta lisätyn todellisuuden tuulilasinäytöstä. Auton jatkuva internetyhteys varmistaa, että kaikki tiedot ovat aina ajantasaiset. Sisätilat ovat väljät. 585 litraa vetävän tavaratilansa ansiosta auto soveltuu sekä koko perheen autoksi että lifestyle-ihmisille, jotka haluavat ympäristövastuullisen ja jokapäiväiseen käyttöön soveltuvan täyssähköauton. Ensimmäistä kertaa sarjatuotantoautossa käytetään kestävän kehityksen materiaaleja kuten kierrätettyä muovia ja oliiviöljyllä värjättyä nahkaa. Saatavissa on myös muita sisustusvaihtoehtoja.

* Kaikki mainitut arvot ovat ennakkotietoja

Kommentoi »