Tuulilasi

Toyotalla pelätään autonomian sekoamista

Toyotalla pelätään autonomian sekoamista

Toyotan tutkimuskeskusksen johtaja Gill Pratt pitää autonomisten autojen kuutta eri tasoa kuluttajille erittäin hämmentävänä.
Mainos

Autoalan standardisointijärjestö SAE julkaisi vuonna 2014 kuusi eri tasoa nollasta viiteen. Viitostasolla autossa ei tarvitse olla edes rattia ja polkimia.

Tällä hetkellä monet autonvalmistajat työskentelevät kakkostason kanssa, mikä tarkoittaa, että kädet voi irrottaa ratista hetkeksi tietyillä vauhdeilla ja tietyissä oloissa. Kolmostasolla voi ajoittain olla katsomatta tietä, nelostasolla jopa olla ajattelematta sitä ehkä pitkiäkin aikoja.

”Olisi äärimmäisen tärkeää, etteivät nämä eri tasot menisi sekaisin keskenään. Sekaannusta lisää sekin, että eri valmistajat ovat autonomiansa kehityksessä tällä hetkellä eri vaiheissa”, Pratt sanoo.

”Nelostason autojen on kommunikoitava tarkkaan sensorien kanssa, joten siinä mennään jo aika lailla syvemmälle. Jos 4-tason autoa joudutaan testaamaan niin, että siinä on oltava valvoja koko ajan monitoroimassa tilannetta, se ei ole 4-tason, vaan 2-tason auto. Liiallinen fokusoituminen kaikkiin eri tasoihin ei todellakaan selkiytä tätä tilannetta lainkaan. Paljon oleellisempi asia on se, kuinka monista eri tilanteista auto pystyy itse selviytymään.”

Esimerkiksi Teslalla on 2-tason autonomiaa Model S:ssä, mutta se on aiehuttanut melkoisesti onnettomuuksia; kuljettajat eivät ole olleet riittävän tarkkaavaisia ottamaan ajoissa ohjat, kun auton tietokone niin käskee.

Julkaistu: 3.4.2018