Tuulilasi

Toyotalla ovela sähköautosuunnitelma – säästöä miljarditolkulla



Toyotalla ovela sähköautosuunnitelma – säästöä miljarditolkulla

Toyota Motor pyrki valmistamaan sähkömoottoreita, joissa käytetään 50 % normaalia vähemmän kalliita harvinaisia maametalleja. Tarkoituksena on välttää materiaalien toimitusongelmat - sekä säästää rahaa.
Kuvat Toyota

Kaikki autonvalmistajat virittelevät omia sähköautoprojektejaan yhä kiihtyvällä tahdilla. Monen raakamateriaalin pelätäänkin ehtyvän markkinoilta.

Toyota on kehittänyt moottoriinsa magneetin, joka vähentää harvinaisten maametallien kuten neodyymin tarvetta puolella. Magneetin avulla terbiumia ja dysprosiumia ei tarvita moottorinvalmistuksessa Toyotan mukaan lainkaan. Neodyymin sijaan Toyota käyttää lantaania ja ceriumia, jotka maksavat 20 kertaa vähemmän kuin neodyymi.

Toyotan mukaan juuri neodyymin kysyntä tulee ylittämään tarjonnan viimeistään vuoteen 2025 mennessä, jolloin Toyotalla on tarkoitus olla myynnissä sähköversio jokaisesta mallistaan.

Yhtiön tarkoitus on myydä vuoteen 2030 mennessä 5,5 miljoonaa sähköistä autoa, joista noin miljoona olisi täyssähköisiä tai vetyautoja.

Toyotan mukaan magneettimoottorit ovat hyvä ratkaisu sähköautoihin. Etenkin akkuihin tarvittavien koboltin ja litiumin kysynnän räjähtäminen on väistämätön tosiasia.

Maailman suurin sähköautojen markkinamaa Kiina tuottaa myös 80 % harvinaisista maametalleista maailmassa.

Julkaistu: 21.2.2018