Autot ja liikenne
Tuulilasi

Toyota skippaamassa kolmostason autonomiset autot: "Liian paljon riskejä"

Toyota skippaamassa kolmostason autonomiset autot: "Liian paljon riskejä"

Toyota pohtii hyppäävänsä tuotannossaan kokonaan 3-tason autonomisten autojen ylitse, koska yhtiön mukaan niiden turvallisuus ei ole täysin varmaa ja mahdolliset ongelmat johtaisivat todennäköisesti juridisiin ongelmiin.
Kuvat Toyota
Mainos

Kolmostasolla auto voi ajaa joissakin tilanteissa itse, mutt kuljettajan on oltava koko ajan valmis ottamaan ohjat, jos auto ei suoriudukaan kaikista tehtävistä.

Toyota aikookin keskittyä enemmän kuljettajaa avaustavaan teknologiaan kuten mukautuvaan nopeudensäätimeen. Sen jälkeen se aikoo hypätä täysautonomisten autojen kimppuun. Vielä ei tosin tiedetä, sallitaanko täysautonomisia autoja lainkaan kokonaan vai tulisiko niistä ainostaan takseja tietyille tarkkaan säännellyille teille.

”Autonomiassa turvallisuuden tulee olla ehdoton ykkösasia. Tason 3 suurin ongelma on juuri koneen ja ihmisen välinen kohtaaminen, olen siitä hiukan huolissani. Siksi saatamme hypätä seuraavaksi suoraan nelostasolle”, sanoo Toyotan tutkimus ja kehityskeskuksen johtaja Kiyotaka Ise.

Nelostason autonomiassakin kuljettajalla on rooli, mutta se on hyvin pieni; esimerkiksi silloin, jos auto ajaa ulos tieltä tai poikkeuksellisen huonoissa sääoloissa.

Viitostasolla kuljettajalla ei enää ole mitään mahdollisuuksia ottaa autoa kontorolliinsa, siitä puuttuu ohjauspyörä ja myös polkimet.

Myös Ford ja Volvo suunnittelevat skipaavansa kolmostason, kun taas Audi ja Tesla ovat panostaneet siihen paljon.

Kriitikoiden mukaan 3-taso tekisi ihmisistä teknologian testinukkeja.

”On iso haaste, kun vastuu siirtyy äkkiä kuljettajalle, kun auto ei suoriudu jostakin tehtävästä. Ihmisten on ymmärrettävä todella hyvin kaikki rajoitukset ja auton omat mahdollisuudet. Teknologiaan ei pidä missään tapauksessa luottaa liikaa, siinä voi olla liian paljon riskejä, Ise sanoi Tokion autonäyttelyssä.

Julkaistu: 29.10.2017