Tuulilasi

Toyota karsii markkinointikulujaan kehitystyön kustannuksella: ”Olemme jääneet muista jälkeen”

1


Toyota karsii markkinointikulujaan kehitystyön kustannuksella: ”Olemme jääneet muista jälkeen”

Toyota karsii rajusti kulujaan alkaen myynti- ja markkinointiosastolta. Sen sijaan uusien teknologioiden tutkimus- ja kehitystyöhön siirretään lisää rahaa.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Toyota

Reutersin mukaan Toyota on jo katkaissut sopimuksensa kiinalaisen Dentsun kanssa, joka on toiminut pitkään Toyotan kommunikaatio- ja markkinointitoimistona.

Toyotan presidentti Akio Toyoda ja talous- sekä riskinhallintajohtaja Koji Kobayashi haluavat seurata Teslan, Googlen ja Tencentin esimerkkiä ja luottaa jatkossa halvempiin ei-perinteisiin markkinointikeinoihin.

”Vaikka olemme tehneet ennätystulosta, emme ole pysyneet kilpailijoidemme mukana uusien teknologioiden kanssa”, Reutersin lähde Toyotan sisältä sanoo.

Talousjohtaja Kobayashi haluaakin käyttää markkinointiin ja yleisiin kuluihin aiemmin korvamerkityt 24,6 miljardia dollaria tutkimus- ja kehitystyöhön.

Viime vuonna Toyota teki voittoa 21,68 miljardia dollaria, ja se on yksi maailman parhaiten tuottavista autonvalmistajista. Sen tuottomarginaali on 9 %, mutta uusien kilpailijoiden kuten Applen ja Googlen marginaalit ovat paljon suurempia.

Lähteen mukaan Toyota tulee myös vähentämään selkeästi mainontaa, eikä tule välttämättä osallistumaan eri autonäyttelyihin, myös erilaisia promootiotilaisuuksia tullaan vähentämään.

Julkaistu: 22.6.2018